Avatar billede aruchri Nybegynder
03. juni 2008 - 23:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Baggrund mangler i FF, men ikke i IE

Hej
jeg har det problem at den hvide baggrund bag div tag'et #maincontainers01 ikke er synligt i Firefox. Linket er her: http://www.arun.dk/test/arun/index.html. Er det nogle der kan påpege hvad der skal ændres, for det virker ikke til at være det helt store der mangler. Tak.
Avatar billede zips Juniormester
04. juni 2008 - 00:36 #1
Når jeg sætter height på din #maincontainers01 vises det rigtigt i firefox
Avatar billede zips Juniormester
04. juni 2008 - 01:43 #2
Hvis du sætter dette " position: absolute; bottom: 0; " på din #maincontainers01 ser det ud til at løse dit problem
Avatar billede zips Juniormester
04. juni 2008 - 03:15 #3
Fandt lige denne "<br style="clear:both" />" som skal sættes som det sidste, lige inden din </div> på #maincontainers01,
som også får din div til at følge de andre div, hvis der sættes mere indhold i dem
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 09:27 #4
Jeg fik det til at virke efter dine råd, men jeg definerede kun en højde og brugte "<br style="clear:both" />" lige inden </div> på maincontainers01. Position:absolute bringer den hvide baggrund frem, men det går ud over layout'et når man resizer browser vinduet.

Om ikke andet tak for din hjælp og besvar venligst så du kan få dine point.
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 09:36 #5
jeg var lidt for hurtig der. Jeg glemte af teste ved at indsætte mere data, så maincontainers01 også følger de andre div tags i fald der indsættes mere indhold. Så det er ikke helt løst endnu.
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 09:46 #6
Status er at en defineret højde på div tag'et maincontainers01 bringer den hvide baggrund frem, men så skal der være den samme mængde indhold på alle siderne for at det skal virke ellers vil div tag'et være længere end de andre.

height: auto; eller inherit bringer ikke den hvide baggrund frem i FF. Hvad jeg ikke forstår er hvorfor bagrrunden i det hele taget er væk, når den vises bag de andre div tags. Samme metode burde gøre det muligt at få den frem, men nej.
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 10:07 #7
ok, that's it, jeg tilføjede float: left til maincontainers01 og så virkede det. Jeg kan desværre ikke gi dig point da, dit forslag medbragte layout problemer ifm. at resize browser vinduet, men tak alligevel.
Avatar billede zips Juniormester
04. juni 2008 - 10:33 #8
Det er helt ok, men nu ligger dine div jo i venstra side i IE derfor KUN denne <br style="clear:both" /> eller sætte denne på din #maincontainers01 position: absolute; bottom: 0; ikke noget med Height på den div
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 11:14 #9
Det er rigtigt at de to forslag du lige skrev ikke gør noget med height, men den hvide baggrund dukker frem vha float:left (skør som FF er) uden at pille ved layout'et. At de flyder til venstre side er ikke synligt (i IE) så vidt jeg kan se.
Avatar billede zips Juniormester
04. juni 2008 - 11:26 #10
I min gamle IE6 ser det sådan her ud nu http://www.prebendahl.dk/test-sider/ie-arun.jpg men det er måske med vilje du har lavet det sådan ;-)
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 11:35 #11
aha, tak for tippet.
Avatar billede mclemens Nybegynder
04. juni 2008 - 12:10 #12
(ie dobbelt margin bug:
Undgå left margin på et element floatet left
undgå right margin på et element floatet right)
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 13:04 #13
det er som om float left eller right er absolut i sin adfærd. Hvis bare der fandtes en flexible løsning der gjorde at elementer floatede og reagerede på en bestemt margin. Men det bliver jeg vel nødt til at oprette et nyt spørgsmål om.
Avatar billede mclemens Nybegynder
04. juni 2008 - 13:17 #14
Du kan floate det venstre element mod venstre
og det højre element mod højre og flytte margin fra de
to til det omkransende elements henholdsvis padding left og right.
(d.v.s. padding på #maincontainers01 og ingen margin på de indvendige
floatede left elementer ... så mangler du selvfølgelig afstand imellem
de floatede left elementer, men der kan du give de to af dem en margin right
på så der kommer afstand - float left og margin right er uden problemer. )

... Alternativt kan du køre et element indvendig i de floatede left
elementer og så ikke floate det indvendige element, men lægge en left
margin på elementet (omkransende float elementer) - eller floate det
ydre element mod left og så lave et indvendigt element med mindre width
det floater mod right.

(Så er der selvfølgelig tabeller eller position absolute elementer,
men jeg vil anbefale det første af de fem løsningsforslag.)

- Årsagen til at det sidste element bryder ud mod venstre nedenunder det
andet floatede left element er fordi at der ikke er nok plads efter at
IE har fordoblet den venstre margin...
Avatar billede mclemens Nybegynder
04. juni 2008 - 13:27 #15
^ - d.v.s. hvis det skal bruges skal højre
kolonne outputtes før midderste kolonne

<div id="maincontainers01">
<div id="leftcolumn01">...
<div id="rightcolumn01">...
<div id="middlecontainer">...
</div>

og disse rettede css regler

#rightcolumn01{
margin-top: 20px;
margin-bottom:20px;
width:171px;
border:1px solid #D4D4D4;
float:right;
background-color:#FFFFFF;
}

#middlecontainer{
width:367px;
background-color:#FFFFFF;
border:1px solid #D4D4D4;
margin: 20px auto;
}

#leftcolumn01{
margin-top:20px;
margin-bottom:20px;
width:171px;
border:1px solid #D4D4D4;
float:left;
background-color:#FFFFFF;
}

#maincontainers01{
margin-top:25px;
margin-left:0px;
width:796px;
background-color:#FFFFFF;
border:2px solid #FFCC33;
float:left;
padding:0 20px;

}
Avatar billede mclemens Nybegynder
04. juni 2008 - 13:30 #16
Hov float skal lige af info også...
Avatar billede aruchri Nybegynder
04. juni 2008 - 13:45 #17
Mange tak for det mclemens. Især padding i #maincontainers01 var specielt overset:)
Avatar billede mclemens Nybegynder
04. juni 2008 - 15:00 #18
Velbekomme :o)