Avatar billede benhur Nybegynder
31. maj 2008 - 10:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Checkbox

Hej Eksperter

Nu er jeg lidt ny indenfor javascripting og i forbindelse med en side jeg er ved at lave er jeg rendt ind i problemer med en checkbox.

På min side er der en checkbox:

<input type="checkbox" name="udstyr_tjekket" id="udstyr_tjekket" value="ja"><br>

Jeg har forsøgt at hente valuen ud sådan her:
var udstyr_tjekket = document.getElementById("udstyr_tjekket").value;

Men uanset om boxen er checked eller ej bliver valuen = "ja"

Kunne forestille mig at det var fordi der hentes vha. id, så jeg prøvede dette, hvor teksten skrives ud til skærmen:

        if(document.getElementById("udstyr_tjekket").checked == "true"){
        document.write("pffftttt");
        } else {
        document.write("weird");
        }

Ved brug af ovenstående stopper udførelsen af output til skærmen.

For lige at opsummere, så er det jeg har brug for at kunne udskrive "tekst1" til skærmen hvis boxen er checked og "tekst2" til skærmen, hvis ikke boxen er checked.
Avatar billede roenving Novice
31. maj 2008 - 13:10 #1
value-attributten ændres jo ikke af klikket, men du kunne j gøre det ved klik:

<input type="checkbox" name="udstyr_tjekket" id="udstyr_tjekket" value="ja" onclick="this.value=this.checked?'Nej':'ja';"><br>
Avatar billede benhur Nybegynder
31. maj 2008 - 14:03 #2
Perfekt det virker!

Skal lige have helt styr på det.. Det der sker er:

VedKlik="dette input.værdien er lig med dette input?'checked(og så hvad værdien skal være)':'unchecked(og så hvad værdien skal være)';"

Ikke sandt?
Avatar billede benhur Nybegynder
01. juni 2008 - 12:38 #3
roenving smid et svar så du kan få dine point :)
Avatar billede roenving Novice
02. juni 2008 - 13:12 #4
Jepz, jeg bruger den ternære operator, som bedst kan sammenlignes med gamle tiders IIF i Excel:

variabel = betingelse ? "værdi hvis sand" : "værdi hvis falsk";

-- hvor variablen er this.value, altså feltets egen value-attribut og betingelsen er om checkboxen er afkrydset !-)

Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
10. juni 2008 - 23:58 #5
-- og tak for point ;~}