Avatar billede wraithbone Nybegynder
16. maj 2008 - 12:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

VMWARE Server 1,05 Bridgeing problemer.

Goddag.

Vi har en server der skal konsolidere flere ældre servere. jeg har lavet følgende:

ubuntu med vmware server 1.05

eth0 bridged (vmware guest internet)
ip ingen

eth1 bridged (vmware guest backupnet)
ip    x.x.96.73
mask  255.255.0.0

eth2 har en ekstern ip jeg bruger til at manage selve serveren med.

Mit problem er at når jeg får konverteret en maskine og lagt på får de ingen adgang til eth0 netværket. Dette skyldes at den ikke har nogen ip, og vi har ikke flere ip'er på det segment (255.255.255.192)

Her undrer det mig at dette sker da bridgeing efter mit hoved bare forwarder trafiken til eth0. så hvorfor skal eth0 have en ip? jeg har prøvet med ip'er der ikke blev brugt i et andet segment, uden held.

Så det endelige spørgsmål: Er det muligt at få rigtig bridgeing fra vmnet0 til eth0 ? UDEN brug af en ip på destinations netværket?

På forhånd tak.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. maj 2008 - 14:29 #1
Go'eftermiddag !

Jeg kjører noe som likner tror jeg. Riktig nok på Centos 5.1 men det skulle vel bli det samme.

Har satt opp som gateway med eth0 som eksternt kort og ingen ip. Så er den bridged over til en virtuell gateway som mottar den eksterne ip.

Den virtuelle gateway har et kort som er bridget over mot eth0 og et som er bridghet over til eth1 som har en inten ip for lokal tilgang. Gateway for lan blir den interne ip for den virtualle gateweay.

Med hensyn til bridging, blir ikke dette det samme for eth0 ? Kunne ventuelt forsøke å se bedre på hvordan jeg egentlig satte det opp.
Avatar billede wraithbone Nybegynder
16. maj 2008 - 14:52 #2
Jeg ville være meget interesseret i hvordan du satte det op!.

Mit er meget fladt sat op. altså vmnet0 -> eth0 og vmnet2 -> eth1

hvordan er dit sat op ? vmnet0 -> gateway -> eth0 ?

husk de ip'er på eth0 er eksterne iper ud imod verden.

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede langbein Nybegynder
16. maj 2008 - 15:38 #3
Problemet med ting og oppsett som fungerer uten problemer, det er at når det har gått et stykke tid så har man glemt hvordan man satte det opp.

Jeg har en Windowsbasert klient for management og fjernstyring, og den er grei, for den bruker jeg titt og ofte. Så har jeg også en web basert management klient som kjører på serveren og den er også grei. Jeg bruker den ikke så ofte, men den er der.

Så kommer det som jeg ikke husker .. har wmware noe konfigurasjonstool som kjører fra console ? Mener å huske at jeg satte opp konfigureringe vha et konfigurasjonsscript som var skrevet i perl, men mantes det noen console basert konfigurasjonstool ? Kan ikke huske dette. Kjenner du til det ?

Vil ellers sjekke på det som jeg faktisk husker, når jeg kommer hjem senere i dag.
Avatar billede wraithbone Nybegynder
16. maj 2008 - 18:06 #4
jeg gør det samme. den styres via et program i windows (det findes også til linux) og via et webinterface til vores supportere. Configurations scriptet kender jeg godt til. det er den man bruger når man sætter den op i første omgang. det er i den hvor jeg har bridget de 2 netkort ud til hver deres netkort. men det lader ikke til de virker uden at jeg har en IP på destinations netværket, og som sagt er der ikke flere ip'er fri på det segment. :(

glæder mig til at høre hvad du finder. :)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. maj 2008 - 14:11 #5
Det demrer litt. Mener å huske litt. Mon det ikke er slik at vmnet1 er reservert på en eller annen måte slik at når man skal sette opp to bridgede kort så må man bruke vmnet0 og vmnet2.

ifconfig host:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:17:93:8B:A8
          inet addr:10.0.0.11  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::216:17ff:fe93:8ba8/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:3105567 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:3588486 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:1265668263 (1.1 GiB)  TX bytes:1952890279 (1.8 GiB)
          Interrupt:66 Base address:0x4000

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:17:93:AD:4D
          inet6 addr: fe80::216:17ff:fe93:ad4d/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:3165038 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2868921 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:1672051707 (1.5 GiB)  TX bytes:1277518545 (1.1 GiB)
          Interrupt:74 Base address:0x6000

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:237 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:237 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:31066 (30.3 KiB)  TX bytes:31066 (30.3 KiB)

Det er eth1 som er satt opp mot internett og den er uten IP. Den annen er koplet opp mot lan og av praktiske grunner så har jeg beholdt ip for å kunne logge på hosten. (10.0.0.11)

Fra web admin grensenitt så leser jeg dette.

/dev/vmnet0  LAN segment
/dev/vmnet1 (Host-only)  (Ingen ting her.)
/dev/vmnet2  Internett tilkopling

Den siste er altså bridget opp mot rødt kort på den virtuelle gatewayen.
Den første er bridget opp mot lan kortet på hosten og det virtualle lan kortet på den virtualle gatewayen.

Synes å huske at problemet å finne ut av var at noen av adressene var låst til visse funksjoner (vmnet1)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. maj 2008 - 14:15 #6
eth0 bridget til vmnet0
eth1 bridget til vmnet2

Fra Microsoft klienten og gateway setup:

Virtual machine settings:

Ethernet custom  /dev/vmnet0 (default Bridged)
Ethernet2 custom /dev/vmnet2

(begge er vel bridghet.)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. maj 2008 - 18:52 #7
Framskritt eller problemer ? Glemte å si at jeg kjører vmware server 1.04 (så vidt jeg husker, men det skulle vel ikke medføre noen problemer.)
Avatar billede wraithbone Nybegynder
20. maj 2008 - 10:15 #8
Jeg skal stadig lige have testet dette. Jeg havde fødselsdag i går så var ikke på arbejde :) jeg overvejer at teste dette i aften. :)

Lige nu er vmnet0(eth0) mit internet og vmnet2(eth1) er mit NAS netværk. Forskellen fra dit setup lader kun til at være at at jeg har en eth2 med en ekstern ip som jeg bruger til at administrere den.

Det underlige er at hvis jeg ikke giver den en ip (vmnet0/eth0) så får jeg ingen data ud når jeg prøver at lave en tcpdump -i eth0

Meget underligt :S
Avatar billede wraithbone Nybegynder
20. maj 2008 - 13:33 #9
Nu jeg ser på dit config igen, kan jeg se at du har en ipv6 adresse på den anden adapter (eth1) sikker på du ikke bruger den til noget?

kan jeg evt. se dit  /etc/network/interfaces fil? Jeg kan ikke se hvad forskel det gør at du har en ipv6 adresse, men jeg er villig til at undersøge det :)
Avatar billede langbein Nybegynder
21. maj 2008 - 22:15 #10
eth0

# nVidia Corporation MCP55 Ethernet
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=static
BROADCAST=10.0.0.255
HWADDR=00:16:17:93:8B:A8
IPADDR=10.0.0.11
IPV6ADDR=
IPV6PREFIX=
IPV6_AUTOCONF=yes
NETMASK=255.255.255.0
NETWORK=10.0.0.0
ONBOOT=yes

eth1

# nVidia Corporation MCP55 Ethernet
DEVICE=eth1
#BOOTPROTO=dhcp
HWADDR=00:16:17:93:AD:4D
ONBOOT=yes
#DHCP_HOSTNAME=localhost.localdomain
#Langbein endret til static
BOOTPROTO=static
BROADCAST=0.0.0.0
IPADDR=0.0.0.0
IPV6ADDR=
IPV6PREFIX=
IPV6_AUTOCONF=yes
NETMASK=255.255.255.0
NETWORK=0.0.0.0
ONBOOT=yes
Avatar billede langbein Nybegynder
21. maj 2008 - 22:16 #11
.. og gratulerer med dagen !
Avatar billede wraithbone Nybegynder
26. maj 2008 - 11:28 #12
Mange tak for hjælpen! jeg fik det til at virke!

Jeg gav eth0 en ikke routebar ip 10.70.0.100 (something like that), og så kørte det.

Kan du ikke lige svare så jeg kan give dig point ?
Avatar billede wraithbone Nybegynder
28. maj 2008 - 11:48 #13
prøver igen. Kan du ikke svare på denne tråd så du kan få point for hjælpen?
Avatar billede langbein Nybegynder
01. juni 2008 - 16:35 #14
O Ja !

Det var pussig det der med ip'en, for jeg har vel ingen (??!!)
(Og jeg mener jeg testkjørte den med ingen ip på begge kortene.)
Avatar billede wraithbone Nybegynder
02. juni 2008 - 09:48 #15
jeg takker
Avatar billede wraithbone Nybegynder
02. juni 2008 - 09:49 #16
Vil forresten lige nævne vi løste en masse problemer vi havde med at eth0 og eth2 ikke ville route info ved at definere broadcast som jeg normalt ikke gider at sætte ind. dette kan GODT betale sig lader det til.
Avatar billede rejsernu Nybegynder
25. juni 2008 - 16:53 #17
Hej Langbein

kunne du have interresse i noget frelnance arbejde med
problem løsning og vedligehold af servere ?

Ring 0045 26 14 03 03
Avatar billede wraithbone Nybegynder
26. juni 2008 - 15:59 #18
Det kan man sgu kalde highjacking af en tråd :)