Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 11:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Undersøge om felt i Access DB er autoincrement

Hej Eksperter.

Jeg er ved at lave en Access-redigeringsfunktion, så jeg kan redigere min database online.

Jeg har fundet alle felter i en given tabel med:

For Each sRS In rs.Fields
  ...
Next

og med sRS.type kan jeg få udskrevet, hvilken type, et felt har.
Men hvordan finder jeg ud af, om et felt er sat til AUTOINCREMENT?

På forhånd tak!
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 12:03 #1
Eller PRIMARY KEY for den sags skyld.
Avatar billede w13 Novice
17. maj 2008 - 11:00 #2
Det må blive senere så. :)
Avatar billede fennec Nybegynder
19. maj 2008 - 10:35 #3
Hvis det kan lade sig gøre så vil jeg mene det er via OpenSchema. Det er desværre mange år siden jeg brugte det og det var kun til simple opslag. Men tag evt et kik på det. Der er en liste af konstanter til funktionen her:

http://www.w3schools.com/ADO/met_conn_openschema.asp

Jeg fandt aldrig en ordentlig beskrivelse med kode da jeg brugte det, så det var meget "prøv og håb på det bedste". Desuden er der nogen at konstanterne som ikke returnere noget, simpelthen fordi databasen ikke understøtter det. Jeg kan specielt huske Fremmednøgler ikke kunne trækkes ud, men det var vist fordi det var Access jeg brugte. Mener det virkede på MS-SQL, men da du også bruger Access er du evt ramt af samme problem.

Start med at hente noget simpel (f.eks tabel navne med "adSchemaTables"), og se om du kan få det til at virke.
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 12:07 #4
Det kunne jo godt se ud som om, det var noget af det rigtige. :)
Jeg syntes, jeg prøvede noget med adSchemaTables, da jeg skulle hente table-navne, men jeg endte med at hente dem fra Access' skjulte systemtable MSysObjects - eller hvad den nu hedder. :)
Projektet er dog midlertidigt sat på standby, da jeg har mange andre projekter liggende, som skal laves.
Jeg havde bare længe leget med tanken om at lave en online redigerings-funktion til mine databaser, så da jeg sad med 3 fritimer på jobbet, skulle det være! :)
Så jeg får nok ikke testet det lige foreløbig, men når jeg gør, gi'r jeg da lige en tilbagemelding her. ;)