Avatar billede ciscodk Nybegynder
10. maj 2008 - 18:16 Der er 9 kommentarer

MacBook vågeblus

Hej

Jeg har en Macbook 2 GHz Intel med Leopard.

Jeg bruger meget at sætte den på vågeblus. Indtil nu er den gået i vågeblus med det samme (1 - 2 sekunder), men nu tager det 'pludselig' 30 sekunder før den går i vågeblus mode.
Jeg har hverken rodet rundt i opsætning, skiftet hardware eller installeret 'underlige' 'programmer.

Nogen som har en ide om hvad der er sket og hvordan man igen får den til at gå i vågeblus med det samme?

Mvh
Allan
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. maj 2008 - 19:29 #1
Efter opdateringer kan maskinen ofte drille dig lidt i visse programmer og systemindstillinger.

Det er nu nemt løst igen.

I din ÆBLE-menu i øverste venstre hjørne af skærmen finder du "Systemindstillinger"
-vælg denne og herefter "Energibesparelse"

Vælg nu dine indstillinger til vøgeblus for skærm &/eller harddisk

Go fornøjelse!
Avatar billede ciscodk Nybegynder
10. maj 2008 - 20:21 #2
Hej

Narhh, det er nok mig, der ikke har udtrykt mig helt klart.

Den der med Energibesparelse kender jeg godt. Det er ikke dét, der er 'problemet'.

Det er når man fra ÆBLE-menuen vælger "Vågeblus" at den nu 'pludselig' er 30 sekunder om at gøre det mod tidligere 1 - 2 sekunder.

Mvh
Allan
Avatar billede ciscodk Nybegynder
10. maj 2008 - 20:30 #3
Lige en egen kommentar:

Når man 'vækker' MacBook'en fra vågeblus, sker det normalt dvs. med det samme.

Når jeg har valgt, at den skal gå i Vågeblus fra Æble-menuen, så sker der ikke noget CPU-mæssigt i de 30 sekunder den er om at gå i Vågeblus. De kører mellem 0 og 1 %

/allan
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. maj 2008 - 08:57 #4
Ja.
Det er den samme, da der kun er den ene vågeblus på din MacBook.

Du kan dog også indstille din MacBook til at SPARE EKSTREMT meget på strømmen.
-husker ikke lige hvor, men også i "Systemindstillinger" (sidder ved min stationære)

Hvorfor det skulle være så skønt med sort skærm så ofte forstår jeg dog ikke!
-blot en sidebemærkning!
Det er begrænset hvor meget det sparer på strømmen hele tiden at pine batteriet op og ned i hastighed.
En kontinuerlig moderat brug af strøm er rent faktisk bedre for dit batteri.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. maj 2008 - 20:52 #5
Jeg ville nok blot køre nogle oprydningsjobs via et program som Yasu eller Onyx. Leopard cacher din hukommelse på en lidt anden måde end Tiger gjorde og det kan godt tage noget tid (især hvis du har meget ram og for lidt plads på din harddisk.)

Yasu finder du her (donationware):
http://jimmitchell.org/projects/yasu/
Avatar billede ciscodk Nybegynder
12. maj 2008 - 16:11 #6
aeblenet: Du har misforstået mit 'problem'. Det har ikke noget at gøre med at spare på strømmen eller gå i vågeblus i tide og utide. Det er udelukkende et spørgsmål om at sætte computeren i vågeblus-tilstand når jeg forlader computeren for 'flere' timer. Alternativet er at lukke helt ned for computeren.

egonspock: Jo tak, jeg har forsøgt med Yasu, både med default opsætning og med hak i alt uden at det dog hjalp.

Løsningen er dog fundet ved af afinstallere programmer en efter en. Det var programmet  "The Missing Sync for IPhone" fra www.markspace.com der var synderen.

Efter at det program er afinstalleret går min MacBook i vågeblus med det samme når vågeblus vælges fra drop-down menuen fra Finder/ÆBLE.

/allan
Avatar billede aeblenet Nybegynder
12. maj 2008 - 18:20 #7
Fedest. Et problem løst på få sekunder er altid rart.

PS: du kan altså gå direkte på vågeblus ved bare at klappe låget i. Vupti - vågeblus.
-når du åbnerigen, kommer den igen uden fis . . .
Avatar billede packey Nybegynder
09. september 2008 - 10:04 #8
Blot en lille info til alle der er fan af vågeblus. Efter at have oplevet en crashed harddisk på en MacBook har jeg gravet lidt i evt. grunde til hvorfor det er et stort problem for Apples MacBooks...for det er det...Der er RIGTIG mange der har oplevet en død harddisk på en MacBook
Grunden til at MacBooks vågner så hurtigt fra dvale (som jo er en fed ting), er at lige så snart man klapper låget i, så arbejder harddisken rent faktisk videre et par sekunder hvor den kopierer info frem og tilbage, så den husker hvad der var åbent osv. netop så den kan vågne hurtigt igen. Det vil sige at hvis man klappe låget i og tager den under armen med det samme og ud af døren, ja så arbejder harddisken altså stadig, og den har absolut ikke godt af at blive transporteret mens den arbejdet. Man skal ALTID ALTID vente til at dioden er begyndt at pulserer. Når den gør det, så er harddisken stoppet med at arbejde og så kan man komme ud ad døren. Det er en ny form for vågeblus som Apple har indført på deres nye maskiner, og det er da også dejligt at den er hurtig, men der er ALTID en hage...er min erfaring...Håber I kunne bruge det til noget
Avatar billede Rambo7 Nybegynder
27. juli 2009 - 15:33 #9
Hej,

Lige nogle spørgsmål.

Min macbook harddrive døde for nogle dage siden. Vil det sige, at alle mine data og filer på harddriven er væk? Kan de på nogen måde reddes?

Min bror har samme macbook liggende, men ønsker større plads. Vil jeg kunne sætte hans harddrive i min?

Hjælp!