Avatar billede Skynet Mester
06. maj 2008 - 10:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ListBox som dropdown?

Hej

Nogle som ved hvordan man får en ListBox i VS2008 til at droppe down, i stedet for at man skal bruge en scroller?

Vh Silas
Avatar billede majbom Novice
06. maj 2008 - 10:26 #1
tror du ikke at du skal vælge en dropdownlist control i stedet for?
Avatar billede Skynet Mester
06. maj 2008 - 10:49 #2
under "common controls" kan jeg ikke finde en dropdownlist..
Avatar billede majbom Novice
06. maj 2008 - 10:56 #3
du kan tilføje controls til din toolbar under "tools" -> "choose toolbar items..."
Avatar billede aaberg Nybegynder
06. maj 2008 - 12:20 #4
Den hedder ikke DropDownList i Windows forms. Den hedder en ComboBox.
Avatar billede majbom Novice
06. maj 2008 - 12:27 #5
nå, troede det var en speciel dropdown (med flere kolonner), men ja så er det bare combobox :)
Avatar billede Skynet Mester
06. maj 2008 - 13:39 #6
problemet med ComboBox er at brugeren kan redigere i teksten, i min ListBox skal teksten være låst..
Avatar billede aaberg Nybegynder
06. maj 2008 - 14:20 #7
Du kan sætte hvordan den skal opføre sig i DropDownStyle propertien. Sæt den til DropDownList.
Avatar billede Skynet Mester
06. maj 2008 - 15:31 #8
ok, tak for det..
Avatar billede Skynet Mester
06. maj 2008 - 15:50 #9
Det driller lidt efter jeg har valgt DropDownList med at få den til at vise noget tekst når man starter formen

form()
{
InitializeComponent();
comboBox3.Text = "Vælg aktivitet";
}
Avatar billede aaberg Nybegynder
06. maj 2008 - 20:30 #10
Når du sætter den til DropDownList kan du ikke bruge Text propertien. Text propertien er den tekst som brugeren taster ind i ComboBoxen, når brugeren ikke kan taste tekst, bliver denne property disablet. Du kan sætte DataSource propertien eller tilføje objekter i Items propertien.
Avatar billede Skynet Mester
07. maj 2008 - 14:15 #11
ok, men kan man ikke lave det på en måde, så den altid starter med at vise index 1 når foremen starter?
Avatar billede aaberg Nybegynder
07. maj 2008 - 15:22 #12
protected override void OnLoad(EventArgs e)
{
    base.OnLoad(e);

    this.comboBox3.SelectedIndex = 1;
}

Men husk at den første item i dropdownlisten har index 0.
Avatar billede Skynet Mester
07. maj 2008 - 16:05 #13
tak for det..