Avatar billede zimes Nybegynder
04. maj 2008 - 13:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Live update af form field (number increment)

Scenarie:
Et form field med tallet 0 i.
Klik på en knap der øger værdien med 1. Altså num++
En anden knap formindsker værdien med 1.
Ændrer man værdien i feltet manuelt til fx 4, skal ovenstående gå til henholdvis 5 og 3.
Dette skal gentages for en række text fields. Jeg tænker at de vel bare skal have et selvstændigt index af en art.
Det hele submittes til en php side.

Det er sikkert et forholdvist simpelt javascript, men jeg har altid kun arbejdet med server-side scripting, og har ikke den store erfaring med client-side.
Avatar billede w13 Novice
04. maj 2008 - 14:19 #1
Hvis jeg forstår det rigtigt, så må det være:

<script type="text/javascript">
function inc(o){o.value++}
function dec(o){o.value--}
function OnlyNumbers(e){var charCode=e.which?e.which:event.keyCode;if(charCode>31&&(charCode<48||charCode>57))return false;return true}
</script>

<p><input id="field1" type="text" value="0" onkeypress="return OnlyNumbers(event)"></p>

<button onclick="inc(document.getElementById('field1'))">Forøg</button>
<button onclick="dec(document.getElementById('field1'))">Formindsk</button>

<p><input id="field2" type="text" value="0" onkeypress="return OnlyNumbers(event)"></p>

<button onclick="inc(document.getElementById('field2'))">Forøg</button>
<button onclick="dec(document.getElementById('field2'))">Formindsk</button>

Funktionen OnlyNumbers() sørger for, at der kun kan indtastet tal.
Avatar billede zimes Nybegynder
04. maj 2008 - 15:39 #2
Det er perfekt, mange tak.
Avatar billede w13 Novice
04. maj 2008 - 15:43 #3
Og jeg takker for point! :)