Avatar billede g1mzee Nybegynder
03. maj 2008 - 18:51 Der er 17 kommentarer

cms, hvordan?

Hej eksperter.
jeg står og vil gerne prøve krafter af med at lave et cms system. men er desværre ikke helt klar over hvad det indebære?
Det jeg gerne vil have det til at blive til sidst, er sådan at brugeren egentlig selv bestemmer alt, nyheder, menu og så videre.

men jeg har især store problemer med at se hvordan menuen skal kunne virke, altså at de laver en side, og at der kommer et link ude på forsiden. skal man så have det hele samlet i 1 fil eller flere for hver kategori?

Håber der er nogen der ved hvad jeg mener :)
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2008 - 18:57 #1
Det er jo lidt anpå så meget, skal der kunne laves Underpunkter til et Menupunkt ?

Den simple uden underpunkter:
CREATE TABLE menu (
  id int(3) NOT NULL auto_increment,
  navn varchar(50) NOT NULL,
  tekst text NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (id)
) ENGINE=MyISAM;
Avatar billede skau Nybegynder
03. maj 2008 - 19:28 #2
TJah - jeg ville lægge Joomla (http://joomla.org) på - det er nemt og alt indhold laves af skribenter - således du "bare" står for framworket - desuden findes der moduler til stort set alt.
Det kæver at du har adgang til en database og php - men det har man hos de fleste hosting selskaber.
Avatar billede g1mzee Nybegynder
03. maj 2008 - 23:40 #3
mange tak for dem der har svaret. men nu er jeg i det tilfælde , og gerne vil lave et selv. Da jeg selv programmere, men mangler lige det kick til at få mig igang.
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 10:36 #4
Hvis man laver det modul baseret så vil man altid kunne implimentere flere ting, fx. har jeg et felt der gerne hedder "modul" hvor der således står om det er en tekst side eller kontaktform osv.
Avatar billede g1mzee Nybegynder
04. maj 2008 - 12:48 #5
okay, det kan jeg godt følge dig i hvad betyder. så det er bare forskellige templates? eller hvordan er det bedst at opbygge ens side hvad det angår.?
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 13:10 #6
Ja, jeg har fx. en fil som hedder tekst.php som gør alt det den skal når det er rene Tekst sider, en som hedder billedgalleri.php som laver Billedgalleriet osv.
Avatar billede g1mzee Nybegynder
04. maj 2008 - 13:40 #7
Men hvad så hvis du skal have 2 af en fil?
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 14:56 #8
2 af hver fil ? Hvad mener du ?

Fx. i tekst.php henter jeg den pågældende tekst fx. ud fra det id som står i adresselinien.
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 14:59 #9
Ahh, du skrev 2 af en fil. Men stadig er svaret at det er fx. IDet i adresselinien som er afgørende for hvad der sker.

Fx. hvis der står ID=20 vil den slå op i databasen og kigge på at ID 20 er en Teskt side og derefter include tekst.php som så gør hvad en tekst side skal gøre.
Avatar billede g1mzee Nybegynder
04. maj 2008 - 15:11 #10
aahh.. ja okay.
hmm, så det man gør egentlig , er at have en masse filer der dækker ind for brugeren behov, galleri og så videre. og så kan brugeren faktisk selv lave resten derfra, med hvordan menuen og sådan skal se ud, hvis altså cms systemet er lavet til det. og gør dette via et sted hvor det selvfølgelig kun er admin der har adgang.
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 15:44 #11
Din sidste sætning forstår jeg ikke men du har sikkert ret.
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 15:45 #12
Jeg laver fx. for det meste bruger tilpasset CMS systemmer, således at brugeren får lige netop de funktioner og de muligheder som brugeren efterspørger.
Avatar billede g1mzee Nybegynder
04. maj 2008 - 18:04 #13
Det jeg mente, er at der er en side. evt "Admin side" som kun admins har tilgang til. hvor man derfra kan ændre nyheder, og andre ting.
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 18:48 #14
Ja, oftes findes der Siden og CMS/Administrationen

fx:
www.domæne.dk
www.domæne.dk/admin

og i Admin findes alle filer som kan redigere siden og databasen
Avatar billede g1mzee Nybegynder
04. maj 2008 - 19:14 #15
takker for hjælpen, det er været til stor hjælp :)
Men lige sidst, er der noget sted hvor der er tutorials om det? eller lign?

smid lige et svar for points.
Avatar billede leif Seniormester
04. maj 2008 - 20:17 #16
Om der findes en Turorial om lige netop at kode sådan skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede laus0028 Nybegynder
04. maj 2008 - 20:57 #17
Hvis du er ny vil jeg også anbefale Joomla! (finde det på www.joomla.org eller www.joomla.dk) - Hvis du gerne vil lave dine egne komponenter eller har nogle megetkonkrete php-ideer kan du hente et plugin på www.extentions.joomla.org som gør, at du bare kan skrive din almindelige php koder og CMS-systemet læser det i "main" areaet hvor alminelig tekst eller andet står.

Joomla funker således:
www.domæne.dk = brugeren
www.domæne.dk/administrator = administrator

Fordele: du behøver ikke være en superhej for at lave store og flotte sider - templates (skabeloner) kan købes på mange sider som rockettheme.com, templatemonster.com og lign.