Avatar billede jonas_h Nybegynder
30. april 2008 - 08:51 Der er 5 kommentarer

Sende "null" med som argument

Jeg har lavet en metode:
public List<User> GetAllUsers(Guid RoleId)

som returnerer alle brugere som er i den rolle som sendes med som argument. Jeg har skrevet metoden sådan, at sendes null som reference vil den vælge alle brugere i hele systemet.

Derfor har jeg lavet metoden
public List<User> GetAllUsers()
{
  return this.GetAllUsers(null);
}

Hvilket compileren ikke vil lade mig gøre... Hvordan er det muligt at lave dette "trick"?
Avatar billede mh6000 Nybegynder
30. april 2008 - 08:54 #1
Prøv med bare: return null;
Avatar billede mh6000 Nybegynder
30. april 2008 - 09:04 #2
eller

return this.GetAllUsers(new Guid(""));
Avatar billede sherlock Nybegynder
30. april 2008 - 09:11 #3
Det kan du ikke, med Guid som parameter-type.

Uddrag om Guid's

"The Guid Structure
Globally Unique Identifiers can be generated using the .NET framework's Guid structure within the System namespace.  Note that this is a structure, not a class, so is a value type.  This also means that Guids cannot be assigned a null value."
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. april 2008 - 10:05 #4
I det Guid er en value-type kan du jo bare gøre den nullable. Så hvis du ændrer din GetAllUsers metode til noget lignende nedenstående, kan du fint kalde den med null som parameter:

public List<User> GetAllUsers(Guid? RoleIdNullable)
{
    //Tester og RoleIdNullable er null
    if (!RoleIdNullable.HasValue)
        return new List<User>();

    Guid RoleId = RoleIdNullable.Value;

    return new List<User>();
}

Bemærk det lille spørgsmålstegn "?" efter Guid i input paramter-datatypen. ? er bare kort for Nullable<Guid> så man kunne også skrive:

public List<User> GetAllUsers(Nullable<Guid> RoleIdNullable)
{
  .....
}

Man kan herefter fint kalde metoden med:

GetAllUsers(null);

Håber dette løser dit problem.

Mvh.
CS
Avatar billede montago Praktikant
30. april 2008 - 16:06 #5
Guid.Empty er jo også et alternativ til NULL