Avatar billede nemlig Professor
25. april 2008 - 08:21 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Genbrug af kode på alle html-sider

Hej.
Jeg har en hjemmeside med kun html, hvor jeg på alle sider har den samme top (Læs: de første 15 kode-linjer er ens på alle sider).
I PHP kan jeg genbrug kode med "include" eller "Require".
Avatar billede coderdk Praktikant
25. april 2008 - 09:03 #1
Hvorfor ikke blive ved at bruge PHP?
Hvis din webserver er Apache, kan du bruge mod_include http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_include.html for 1.3
http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_include.html for 2.0
Avatar billede langthjem Nybegynder
25. april 2008 - 09:05 #2
Du kan omdøbe dine HTML filer til .shtm eller .shtml. Det gør at du kan bruge almindelige <!-- #include file="include.html" --> i filerne. Vær opmærksom på at det dog kun virker på en webserver, ikke lokalt.
Avatar billede nemlig Professor
25. april 2008 - 09:16 #3
Jeg har det faktisk til at køre med PHP's include. Men da hjemmesiden skal vedligeholdes af en person, som ikke kender til php, og som gerne vil kunne vedligeholde med fx. Frontpage, og som gerne vil tjekke ændringerne lokalt inden upload, så ser jeg kun muligheden at lave det i html.
Og det vil være alt for omstændigt at installere server-software. Jeg anvender fx. selv WAMP.

Findes der ikke en løsning med almindelig HTML??
Avatar billede coderdk Praktikant
25. april 2008 - 09:28 #4
nemlig, Nej, almindellig HTML er udelukkende "dum" markup - For at bruge langthjem's svar skal du bruge en webserver der understøtter SSI som Apache og mod_include, som jeg nævner...
Avatar billede nemlig Professor
25. april 2008 - 09:43 #5
OK - jeg er med.
Men jeg tror altså ikke, at jeg vælger nogle af jeres løsninger, da de er server-afhængige (Siderne skal bruge flere forskellige steder).
Jeg vælger i stedet at kopiere de 15 linjer ind i hvert html-dokument. Det drejer sig om 7-10 sider i alt.
Tak for jeres input.
Coderdk - send lige et svar, og jeg fordeler point.
Avatar billede coderdk Praktikant
25. april 2008 - 09:46 #6
ok (c:
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
26. april 2008 - 16:56 #7
Du kan da bare bruge javascript eller frames.
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2008 - 17:04 #8
<ole>

Det ville være en skidt idé, hvis indeksering i søgemaskiner har interesse  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
26. april 2008 - 17:20 #9
Ja, men det er den eneste html/javascript løsning jeg kender.
Det PHP include der skal bruges kan han den nye webmaster da bare lære, det er rigtig nemt.
Avatar billede rynke10 Novice
28. april 2008 - 11:52 #10
Så længe der ikke skal ændres på design, så er include da en fin måde at lave det på.
Du kan jo bruge PHP til at skifte menu, altså du har kun én side med hele layout, så includer du den tekst der nu hører til de forskellige sider. Den kan også indeholde link til billeder o.s.v. Du kan include en tekstfil, så bliver det ikke mere simpelt.
Avatar billede roenving Novice
28. april 2008 - 14:33 #11
-- og der findes også en mulighed, der hedder (i)frame !-)
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
28. april 2008 - 14:52 #12
Iframe hører også ind under frames
Avatar billede roenving Novice
28. april 2008 - 14:59 #13
-- jeg havde bare overset, at du også henviste til den mulighed !o]
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
28. april 2008 - 15:27 #14
Nååår sådan.
Iframes er nok en af de bedste løsninger hvis han ikke kan PHP.

Kan han overhovedet frames.
Avatar billede nemlig Professor
28. april 2008 - 16:38 #15
Hvis jeg anvender PHP's include eller require, så er det vel vanskeligt, at se resulatet af sine ændringer lokalt på sin PC.
Manden, som skal vedligeholde nogle tekster, er over 60 år, og ikke særlig EDB-kyndig.
Jeg har overvejet en anden løsning, nemlig at teksterne vedligeholdes via et adm.modul ved hjælp af php, mysql og nogle input-formularer.
Avatar billede olebole Juniormester
29. april 2008 - 01:28 #16
Rigtig god idé - og det kan laves helt simpelt  ;o)