Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 10:51 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hvordan fungerer ASP helt præcis

hejsa

Hvordan er det helt præcis ASP fungerer. Lad os sige jeg har en <td> som indeholder dato og klokkeslet, lavet i ASP. Hvis jeg gerne vil have den skal være på alle sider, skal jeg så sætte den i hver pågældende <td> på mine sider?
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 10:58 #1
Ja, _eller_ du kan f.eks. lave en side:

datetime.asp:

<%=now()%>

Og den kan du så inkludere på dine sider med:

<!--#include file="datetime.asp"-->

Så hvis du retter noget i filen, bliver det inkluderet alle steder, så du derved kun skal rette ét sted.

Koden:
<!--#include file="datetime.asp"-->
er dog SSI (Server Side Includes) og din server skal have det slået til, for at det virker, men du kan jo lige prøve det.
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 11:01 #2
Det vil sige denne kode laver jeg i et eksternt dokument:

datetime.asp:

<%=now()%>

og sætter denne ind i min <td>

<!--#include file="datetime.asp"-->

?
Avatar billede keysersoze Guru
23. april 2008 - 11:01 #3
Nej - både i almindelig ren html og i forbindelse med en server-teknologi er gebrugelighed en meget vigtig ting. I ren hmtl kan man, hvis SSI er understøttet af serveren, benytte include files (http://activedeveloper.dk/articles/category/9/) og det samme kan man i ASP - ASP giver også mulighed for at benytte functioner, subs og server.execute

Function noget()
  'indhold
End Function

Sub noget()
  'indhold
End Sub

Server.Execute("fil.asp")

En måde at opbygge et genbrugeligt design vil være; http://web-dev.dk/post/2008/03/Masterpage-look-a-like-i-ASP.aspx
Avatar billede keysersoze Guru
23. april 2008 - 11:02 #4
Du vil med fordel kunne lægge større dele ind i dine inkluderede filer - kun at lægge <%=now()%> ind i en fil lyder ikke umiddelbart som en god løsning, men er det en del af fx hele toppen af siden så læg hele toppen ind.
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 11:03 #5
mads375>> Det er korrekt.
Jeg kan også klart anbefale, at du løser den artikel, Keysersöze henviser til. Det vil gøre det meget lettere, at du ikke skal have designet liggende på hver side.
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 11:57 #6
uh ha, det er fordi jeg skal afleverer en opgave på fredag, så ASP er rimelig nyt for mig, men jeg må se om jeg kan finde ud af det. Et sidste spørgsmål her:
Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal palcerer min ASP hvis de skal være inde i en <td>:
Er det sådan:

<td class="bund1">

<%

Response.Write "Dato & Tid: " & NOW()

%>

</td>

Er det rigtig eller??
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 11:59 #7
Det er helt korrekt, men når du kun skal udskrive noget helt simpelt, kan du gøre det sådan her:

<td class="bund1">
<%="Dato & Tid: "&now()%>
</td>

<%='noget'%> kan altså bruges som response.write-genvej.
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 12:00 #8
Når jeg sætter dette ind:

<td class="bund1">
                <%

                Response.Write " Dato & Tid: " & NOW()

                %>
                </td>

virker det ihvertfald fint, kan man ikke få sekund tælleren til at kører istedet for man skal opdaterer hele tiden?
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 12:01 #9
Hvis det skal opdateres løbende bliver det nødt til at gøres med JavaScript.
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 12:01 #10
ASP køres jo kun ved sidens load.
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 12:08 #11
ok, mange tak for hjælpen, jeg deler pointene mellem jer.
Er det svært at lave med javascript så?.
Det vil sige så skal der overhovedet ikke noget ASP ind i det?
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 12:21 #12
Ikke til selve tiden nej. Jeg ser lige, om jeg kan finde en js-kode, der gør det.
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 12:50 #13
Nej, det kan jeg ikke lige. Der er en milliard. Spørg evt. i JavaScript-kategorien.