Avatar billede mikael869 Nybegynder
21. april 2008 - 19:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Køre SLI eller købe nyt grafikkort?

Hej eksperter.
Jeg sidder og overvejere at opgradere min computer lidt.
Derfor kom jeg til at tænke på om hvad der bedst kan betale sig.
Jeg har et Inno3d 8800GTS(320mb) kort og tænkte på om hvor meget bedre min computer bliver ved at køre 2 i forhold til at købe et nyt kort.
I min verden burde det jo blive dobbelt så godt, men hvor godt er det så ca. iforhold til nogle af de andre kort på markedet?

Mvh Mikael
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 19:21 #1
Der er flere faktorer, der gør sig gældende.

For det første; hvilket bundkort har du?

Og hvor stor er din psu?
Avatar billede coderdk Praktikant
21. april 2008 - 22:08 #2
Som regel bliver ydelsen aldrig dobbelt så god, kun næsten ;)
Avatar billede qoo Nybegynder
21. april 2008 - 23:30 #3
Som udgangspunkt vil jeg mene at det ikke kommer til at give det vilde. Sidder selv med 2 x 8800 gt kort som er OCd og har vandkøling. Ifølge de fleste klogehoveder på området kan man maksimalt forvente 50% mere i ydelse, derved ikke sagt at man skal forvente det.

De færreste spil idag understøtter sli eller crossfire for den sags skyld. Så der får man på forhånd ikke meget ud af det. Du kan tvinge dine grafikkort til at behandle henholdsvis top og bunden af billedet. Men rent ydelsesmæssigt mener jeg ikke selv at kunne se det vild i forskel.

Inno3d 8800 gts er egentlig et fint kort, det fede ved de gamle 8800 gts kort er at de kan overclockes rimelig pænt uden man går super drastisk til værks.
tjeck programmet riva tuner, som er super nemt at overclock lidt med.

Vil anbefalde at starte med 5% der efter stige 1% ad gangen til de opstår fejl. 10% skulle være meget muligt at opnå.
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. april 2008 - 13:52 #4
Der er for det første ikke alle spil, hvor det bliver hurtigere i sli/cf.
gå efter en geforce 8800gtx, og forvent ikke det bliver hurtigere, end det, så længe du vil directx 10
Jeg har ikke rigtigt set systemmer, hvor der er 2 x geforce gtx i sli/cf, hvor det går betydeligt hurtige end singel.

Nogle målinger, giver faktisk få % langsommere grafik, hvis spillet ikke understøtter sli/cf.

Men har du virkelig brug for at sluge så meget strøm, bare for lidt bedre grafik?
Avatar billede mikael869 Nybegynder
22. april 2008 - 22:33 #5
Har et MSI K9N SLI-2F bundkort. 500 watt psu.

Okay vil prøve at overclock så. Men skulle måske investere i noget bedre køling så :P Har nemlig intet specielt
Avatar billede qoo Nybegynder
22. april 2008 - 22:44 #6
Ved lav OC er det ikke nødvendigt.
Desuden kører de fleste grafikkort en blæserprofil hvor blæseren ikke arbejder meget mere end 33% det meste af tiden.

Der er en rigtig fed guide på guru3d til opsætning af rivatuner med OC og ny blæser profil, så du kan holde kortet lidt køligere
Avatar billede mikael869 Nybegynder
22. april 2008 - 22:52 #7
Okay vil prøver lige rivaturner så :) du får points for svaret