Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
18. april 2008 - 23:27 Der er 5 kommentarer

Læse eks. en labels værdi fra en class der ikke er Form class.

Eks. jeg har en form1, på denne er der en Label1. Jeg skulle gerne læse label1's text værdi fra min class som ikke er en form1 class.

I VB6 er det ikke noget problem. Men her kender jeg ikke lige "foransætteren" til label. Gætter på det ikke kan lade sig gøre.
Ide. når Label1 ændrer sig trigges en event i Form1 som skriver til en Public variabel i min classe.

Er det sådan eller er der en sti jeg ikke har fundet.

MVH
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2008 - 23:31 #1
Den klasser hvori den metode ligger skal have en referance til instansen af Form1.
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
19. april 2008 - 00:00 #2
Er det "normal" programmering at krydse over på den måde.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2008 - 00:19 #3
Ja.

Det betyder ikke at det altid er godt design, men nogen gange er det - og det må være
kodet millioner af gange.
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
19. april 2008 - 22:43 #4
Arne eller andre, kan du kort smide et par kode linjer. Jeg skal eks. skrive til en label1 på form1, min kode ligger i en anden class, alt er som std. når man laver en ny winapplication i VS2005 C#

Kode givet i form1.cs :
  public partial class Form1 : Form
  {
    public Form1()
    {
      InitializeComponent();
    }

Og i program.cs
[STAThread]
static void Main()
{
Application.EnableVisualStyles();
Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false);
Application.Run(new Form1());
}

Alle de eks. jeg kan finde er at skrive på form1 fra form2, jeg kan ikke se hvordan.
Hvor komme this ind i billedet.

MVH kodemongolen fra Roskilde.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2008 - 03:03 #5
Program eller Form1 sender en reference til Form1 instansen over i den anden klasse
som så gemmer den, Form1 har en metode til at sætte label og den anden klasse kan
så kalde den metode via den gemte instans.