Avatar billede sowiho Nybegynder
18. april 2008 - 20:22 Der er 3 kommentarer

begynder spørgsmål om array

jeg sidder og kæmper med array,
jeg skal have lagt flere variabler ind i et array, men de hører sammen,
eksempel, hvis jeg skal have medlemmer i et array,

med navn, adresse, tlf, medlemsnr. skal jeg så lave et array for hver gang?
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
18. april 2008 - 20:34 #1
Du kunne have flere forskellige arrays. Altså ét array til navne, ét til adresser, etc.. Du kunne også have et 2-dimensinelt array. Dvs. at på hver plads i dit array har du et array ... Det hele kommer an på hvordan det er smartest for dig at have dine oplysninger ... :)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. april 2008 - 21:54 #2
Her er to simple eksempler med hhv. 2d array og OOP (Object Oriented Programming):

<?php

$medlemmere = array();
$medlemmere[] = array('navn'=> "Hans", 'tlf' => "12345678");
$medlemmere[] = array('navn' => "Peter", 'tlf' => "87654321");

foreach ($medlemmere as $medlem)
{
  echo $medlem['navn']." ".$medlem['tlf']."<br />";
}

echo "<hr>";

class Medlem
{
  private $navn;
  private $tlf;

  function __construct($navn, $tlf)
  {
    $this->navn = $navn;
    $this->tlf = $tlf;
  }

  function getNavn()
  {
    return $this->navn;
  }

  function getTlf()
  {
    return $this->tlf;
  }

$ooMedlemmere = array();
$ooMedlemmere[] = new Medlem("Hans", "12345678");
$ooMedlemmere[] = new Medlem("Peter", "87654321");

foreach ($ooMedlemmere as $m)
{
  echo $m->getNavn()." ".$m->getTlf()."<br />";
}

?>

Som det kan ses gør begge eksempler det samme, men OO eks. kræver mere kode, der der skal laves en klasse, men metoden giver samtidig mere kontrol over indholdet, da der er opsat et "regelsæt" for hvordan et medlem "ser ud", og det kan let udvides uden store ændringer, frem for 2d array metoden. Men OO kan være noget mere langhåret at starte på.
Avatar billede sowiho Nybegynder
19. april 2008 - 09:20 #3
kan man lave oop i en session?