Avatar billede sbay Nybegynder
16. april 2008 - 09:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Oprette forbindelse til ny MySQL installation

Hejsa

Jeg har sat et MySQL miljø op på min NAS-box. Men jeg kan ikke få adgang til den! Via phpMyAdmin får jeg følgende fejl:

#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

og hvis jeg prøver med ip  xx.xx.xx.xx:3306 får jeg følgende:

yy.yy.yy.yy is not allowed to connect to this MySQL server

Hvordan pokker får jeg hul igennem?
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 10:52 #1
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
betyder at du skal logge på med user "root" og ingen pasword
Derefter skal du gå i privelegier og oprette en ny bruger med usernavn og password
sæt også password på "root" -bruger ellrs kan alle jo gå ind
Avatar billede sbay Nybegynder
16. april 2008 - 11:08 #2
hmmm - problemet er at jeg ikke rigtigt kan komme ind! Når jeg prøver at tilgå den direkte får jeg fejlen med host... Kan man redigere en fil med brugerinfo, og få adgang på den måde?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. april 2008 - 13:27 #3
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
Betyder at du  i phpMyAdmin skal angive hvilket passsword du har valgt for root brugeren.

Hvis du skal have fat i MysQL fra andre maskiner, skal du  gøre 2 ting:
1. Du skal rette my.cnf, således at den lytter på andet end localhost.
2. DU skal oprette en bruger, som må logge på MysQL fra den anden  maskine (evt fra alle maskiner). Default har root nemlig kun adgang til at logge på fra localhost.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. april 2008 - 13:28 #4
brugerne ligger ikke i en fil, men inde i mysql-databasen.
hvis du har glemt adgangskoden til root, er der autoriserede måder, hvor man kan lave et nyt root-password på.
Avatar billede sbay Nybegynder
16. april 2008 - 14:43 #5
Ok - er faktisk kommet videre - ændrede lidt i config.inc.php! Men nu får jeg en #2013 - Lost connection fejl... Det fatter jeg slet ikke! Den prompter mig for username og password og så kommer den....
Avatar billede sbay Nybegynder
06. januar 2009 - 15:24 #6
hmmm - kan ikke huske hvordan jeg løste det :-)