Avatar billede prebenrunge Nybegynder
15. april 2008 - 20:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Select distinct med innerjoin

Jeg har en tabel med adno og pdate og samme adno kan være repræssenteret med mange pdate i alle mulige kombinationer.

Jeg har brug for en select sætning der giver mig alle adno men med KUN den første pdate.
'Select distinct adno from pub where pdate>=nextpdate;' er jo egentlig ok, MEN mangler pdate OG
'Select distinct adno, pdate from pub where pdate>=nextpdate;'
duer altså ikke for her kommer alle med.

Så hvordan får jeg en liste over alle adno med den FØRSTE pdate og KUN den første. (er der en haj der kan hjælpe ?)
Avatar billede kalp Novice
15. april 2008 - 21:11 #1
Select adno, pdate from pub where pdate>=nextpdate
group by adno, pdate;

måske
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
15. april 2008 - 21:51 #2
Nej, den giver stadig alle, det må være noget med første at finde alle for derefter kun at vise den første pdate af hver adno.
Avatar billede kalp Novice
15. april 2008 - 22:34 #3
har du ikke en kolonne som har id'et på din række?
altså et unikt id for rækken.. primary key ?

hvad hedder den?
Avatar billede kalp Novice
15. april 2008 - 22:36 #4
anyways..
hvis vi siger den kolonne hedder
"ID"..

så kan du gøre sådan her.

select adno, pdate from pub where ID in (select distinct ID from pub where pdate>=nextpdate);
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 08:42 #5
hvad med

SELECT adno, MAX(pdate)
  FROM pub
WHERE ...
GROUP BY adno
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
18. april 2008 - 11:46 #6
Hej Joern H
Se det var rigtig god, bortset fra jeg skal bruge MIN istedet for MAX. Tusinde tak  det vvar den rigtige løsning. smider du et svar, så jeg kan give dig point
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2008 - 12:00 #7
ja - jeg kom godt nok til at tænke på det med min og max. Men jeg ville ikke til at forurene siden med endnu en kommentar. Tak for pointsene