Avatar billede hasph Nybegynder
11. april 2008 - 14:13 Der er 7 kommentarer

ASP - Problemer med at tilgå database uden for wwwroot

Kære alle eksperter,

Jeg har opbygget en lille side der henter og fremviser indholdet af en access database, på forskellige sider, sorteret på forskellige måder.
Hvis jeg lægger database .mdb filen i samme bibliotek som min asp filer kan jeg nemt tilgå den - men når jeg prøvet at tilgå den højere oppe i filhierakiet, får jeg at vide at,

"The Path parameter for the MapPath method must be a virtual path. A physical path was used."

Det er dette område i min fil der definere databasens lokalitet

'define the connection string, specify database
'driver and the location of database
sConnString="PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=" & Server.MapPath "w:\weblog\Database\database1.mdb")

Hvis jeg linker til en kopi af samme fil der ligger under wwwroot går det fint, som eks.

'define the connection string, specify database
'driver and the location of database
sConnString="PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=" & Server.MapPath "w:\wwwroot\fbw\users\database1.mdb")

Jeg har læst at jeg kunne undlade at benytte Server.MapPath og linke direkte til filen men så skriver den at stien ikke er korrekt.

Håber nogen kan svare på spørgsmålet - skriv endelig hvis i skal bruge mere info, så skal jeg prøve at se om jeg kan finde den frem.

På forhånd tak for hjælpen og god weekend.

/hasph

Ps. Jeg har søgt lidt rundt på google for at finde en løsning men kan ikke finde en.
Avatar billede weis Nybegynder
11. april 2008 - 14:29 #1
Du kan prøve med denne connection istedet

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=w:\wwwroot\fbw\users\database1.mdb"
Avatar billede hasph Nybegynder
11. april 2008 - 15:00 #2
Hej Weis
Avatar billede hasph Nybegynder
11. april 2008 - 15:00 #3
Hej Weis,
Det virker desværre ikke :(
Ellers tak for hjælpen.

/hasph
Avatar billede keysersoze Guru
11. april 2008 - 15:10 #4
hvilken fejl får du med forsøget fra weis
Avatar billede softspot Forsker
11. april 2008 - 15:17 #5
Det weis i bund og grund viser (og den oprindelige fejl siger) er, at du ikke skal bruger Server.MapPath til absolutte stier.

Det du skal sikre dig, er at IUSR_xxx har læse, skrive og modifikationsrettigheder til den mappe hvor du lægger din database. Check lige om du har det.
Avatar billede softspot Forsker
11. april 2008 - 15:18 #6
Med "absolutte stier" mener jeg "fysiske stier".
Avatar billede solle Nybegynder
16. april 2008 - 11:54 #7
som softspot siger.....

fil-rettigheder til mappe/db-fil...