Avatar billede spenzer Nybegynder
07. april 2008 - 20:25 Der er 3 kommentarer

læs tekst ud af en fil?

okay, jeg er total begynder på delphi, og i starten her syntes jeg det er lidt vanskeligt.

Jeg har en fil som hedder fildatabase.xml

Den starter med en masse CRC check info
længere nede i filen står der en path til filerne samt filnavn.

hver linje ser således ud:
<File Name="e:\base\freeware stuff\bootcd.iso" TimeStamp="1143678310" Root="PFW3XEDMJQ2WFM3SDQK3DP2XR63VXLB4JOQ2M5Y"/>

jeg vil kun læse den patch ud som hedder e:\base\freeware stuff\bootcd.iso  til en listbox..

hvis jeg gennemgår xml filen ser det ikke ud til at alle filer ligger på e: , nogen er på f: osv..

Nogen som kan vise mig et eksempel hvorpå jeg kan læse path ud af filen. jeg fandt selv ud af at læse hele filen op i et memo, men det hjælper ikke så meget. jeg vil netop gerne have kun path med filnavn læst op i en listbox.

jeg har læst en del på about.delphi og i en delphi for begyndere bog, desværre er netop dette her ikke det mest omtalte, der står faktisk kun om hvordan man åber en alm tekstfil :-(
Avatar billede kroning Nybegynder
07. april 2008 - 20:45 #1
procedure Path2ListBox(Filename : string; ListBox : TListBox);
var
  ST : TStringList;
  i : integer;
  Temp : string;
begin
  ST:=TstringList.Create;
  ST.LoadFromFile(Filename);
  for i:=0 to ST.Count-1 do
    if Copy(ST[i],1,11)='<File Name=' then
    begin
      Temp:=Copy(ST[i],13,MaxInt);
      ListBox.Items.Add(Copy(Temp,1,Pos('"',Temp)-1));
    end;

  ST.Free;
end;

Kaldes f.eks. således ved tryk på en knap:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  Path2ListBox('fildatabase.xml', ListBox1);
end;
Avatar billede spenzer Nybegynder
07. april 2008 - 21:14 #2
1000 tak :-)
Avatar billede kroning Nybegynder
07. april 2008 - 21:15 #3
np