Avatar billede klanco Praktikant
27. marts 2008 - 20:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mine Named Anchors virker ikke

Jeg har indsat seks anchors på min index-side. De linker til seks forskellige steder på en anden html-side. Det første link virker fint, men de øvrige virker ikke - nogle gode forslag?

Jeg indsætter følgende på index-siden:
<a href="emner.html#1">l&aelig;s mere her </a>

..og på siden der linkes til, skriver jeg følgende ved hvert anker:
<a name="1" id="1"></a>

Mon ikke det er peace of cake for en, som er mere velbevandret i DreamWeaver end undertegnede?
;o)
Avatar billede htx98i17 Professor
27. marts 2008 - 22:18 #1
id="1" er ikke nødvendigt...

Men ellers tænker jeg at fejlen er:
- du linket til forkert side
- du har i de 6 links samme anchor
- du har navngivet nogle af de 6 anchor ens

Ellers, prøv at navngiv anchor som bogstaver og ikke tal.
Avatar billede klanco Praktikant
28. marts 2008 - 00:08 #2
Jeg har slettet alle id="1"...

- Jeg har linket til den rigtige side, og linkene virker fint til siden, men ikke til positionen på siden/det enkelte anker.
- Jeg har seks differentierede links til seks differentierede Anchors
- Alle Anchors er navngivet individuelt

Jeg har nu prøvet at navngive mine Anchors et, to, tre, fire, fem og seks (istedet for tal, men det virker stadig ikke - kun det første anker).

Prøv at se her: http://www.klanogco.dk/careersearch/Kvartalsnyt_Q1%202008/index.htm
Avatar billede htx98i17 Professor
28. marts 2008 - 10:38 #3
Jeg har siddet og klippet ud fra kildekoden for at finde ud af hvilket kode der gør det ikke virker. Nu gider jeg bare ikke mere :)
men jeg er sikker på at det er dreamweaver der laver strukturen af koden på en måde der gør at kun det første anchor fungere. Prøv at slet lidt af kildekoden (dog så den stadig er intakt), gem, opdater, afprøv og se om det fungerer. Fungerer det ikke, så slet noget mere, gem, opdater, afprøv... osv

Jeg lavede et nyt anchor midt i en tekst og den fungerede fint. Så der er noget kode et sted som konflikter...
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2008 - 21:33 #4
<ole>

Det er vist kun i IE, det ikke virker - og det er fordi, du ikke har indhold i dine ankre. Det mindste, du kan nøjes med, er: <a name="et">&nbsp;</a>

/mvh
</bole>
Avatar billede klanco Praktikant
29. marts 2008 - 19:03 #5
Hejsa begge.
htx98i17 - jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med at slette noget kode og gemme osv.

olebole - jeg forstår faktisk heller ikke din kommentar, da jeg er meget lidt velbevandret i html. Mon du kan specificere for mig? Hvordan får jeg indhold i mine ankre?
Avatar billede htx98i17 Professor
29. marts 2008 - 19:58 #6
OK blot ignorer det jeg sagde og prøv det ole siger.

det han mener om indhold er at det skal se sådan ud:
<a name="1" id="1">indhold</a>

i stedet for blot
<a name="1" id="1"></a>

Men jeg vil nu sige at det burde virke uden indhold, da jeg aldrig selv putter indhold i og det plejer at virke fint. Det gør det også hvsi jeg laver nye anchors i din kode. Men et eller andet i din kode gør at dem du har lavet ikke lige virker.
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2008 - 21:08 #7
- ikke desto mindre virker det altså ikke i IE uden indhold. Du er velkommen til at prøve:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
    <title>TITLE</title>
</head>
<body>

<p><a href="#bund">Til bunden</a></p>

<div style="height:2000px;background:yellow">Højt indhold</div>

<p><a name="bund"></a></p>

</body>
</html>
Avatar billede klanco Praktikant
29. marts 2008 - 21:47 #8
Jeg har med vilje fjernet alle id'erne, da de tilsyneladende ingen forskel gjorde for funktionaliteten (dette er gjort efter at jeg konstaterede, at ankerne ikke virkede, så det har ingen betydning haft).

Jeg har nu genindsat dem, men det virker fortsat ikke, som det skal... pokkers!
Avatar billede htx98i17 Professor
30. marts 2008 - 11:31 #9
prøv at fjern </a> så der i stedet for blot står <a name="1" >

Det er nok ikke lige efter standarden, men jeg har fundet ud af at det er derfor jeg aldrig har haft problemer med det.

Men ellers må du kunne bruger
<a name="1" >&nbsp;</a>
Avatar billede klanco Praktikant
12. august 2008 - 21:34 #10
Denne problemstilling er aldrig blevet løst. Intet af det foreslåede virkede. Jeg har endda haft problemstillingen med på et kursus uden at få det løst. Når jeg opretter nye dokumenter, er det en smal sag at få anker'ne til at virke (også mellem forskellige html-filer), men i det allerede oprettede dokument, fungerer det bare ikke.