Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 16:08 Der er 12 kommentarer

Insert i Access Db

Hey

Har skrevet et simple insert sætning men for some reason kommer det ikke ind i dben. Bruger ODBC igennem control panel.

Alt dataen kommer fra GUI og helt over i de forskellige variabler jeg bruger i denne methode.

Koden er sådan her
--------------------------------------------------------
public void addPlayer(String firstName, String lastName, String address, String city, int zip, int phone, String userLevel, boolean trainer, boolean elite) throws Exception {
        Connection con = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:TieBreak");
        try {
            PreparedStatement ps = con.prepareStatement("INSERT INTO Members(First name, Last name, Address, City, Zipcode, Birthday, Phonenumber, UserLvl, Coach, Elite,) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)");
            ps.setString(1, firstName);
            ps.setString(2, lastName);
            ps.setString(3, address);
            ps.setString(3, city);
            ps.setInt(5, zip);
            ps.setString(6, "0");
            ps.setInt(7, phone);
            ps.setString(8, userLevel);
            ps.setBoolean(9, elite);
            ps.setBoolean(10, trainer);

            ps.executeQuery();

        } finally {
            con.close();
        }
------------------------------------------------------
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 16:11 #1
Felt navne med mellemrum i er nok et problem.

Proev:

            PreparedStatement ps = con.prepareStatement("INSERT INTO Members([First name], [Last name], Address, City, Zipcode, Birthday, Phonenumber, UserLvl, Coach, Elite) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)");

eller bedre: omdoeb felterne.

NB: Jeg har ogsaa fjernet et ekstra komma.
Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 16:15 #2
Har jeg allerede prøvet med og omdøbe felterne ... det for jeg desværre ikke noget ud af og fandt lige kommaet også hehe :) hellere ikke noget der :S
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 16:20 #3
proev ogsaa med ps.executeUpdate() fremfor ps.executeQuery()
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 16:20 #4
og saa vil det nok hjaelpe med en opdateret kode og den fejl besked du faar
Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 16:34 #5
har også prøvet med både update og bare execute .. men problemet er at jeg ikke for nogen error msg .. :S

men ja kan jo se fra hva du skriver at de ting jeg har fundet stort set er "fejlene"....

problemet må ligge i min odbc gennem windows ... eller i dben ..
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 16:44 #6
Hvis den ikke laver den insert saa burde den smide en SQLException.

Er du sikker paa at den exception ikke bliver "spist" ?
Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 16:48 #7
lige fået smidt denne fejl ud
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]COUNT field incorrect

I dben har vi et felt med auto nummerering i starten men det burde jo ikke have noget og sige.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 17:01 #8
Og det er den SQL ? Der er jo ikke noget COUNT i den ?
Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 17:02 #9
nej præcis ... er helt lost nu ...
Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 17:08 #10
amen har fundet fejlen ...

ps.setString(3, address);
ps.setString(3, city);

find en fejl :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 17:17 #11
He he.

Endnu en gang brillereer ODBC med en daarlig fejlbesked.

Apropos: skal du bruge Access ?
Avatar billede filix Nybegynder
24. marts 2008 - 17:20 #12
hehe ja :)

Nej skal jeg ikke det er til et lille skole projekt, bare nemmest til og starte med når det ikke rigtig skal bruges videre.