Avatar billede dl Nybegynder
18. marts 2008 - 11:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Selv dokumenterende XML webservice

Er der mulighed for at give nogle comments line med, i et xml dokument. Sådan så dokumentet bliver selv dokumenterende.

Hvis i forstå hvad jeg mener.

//Dennis
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2008 - 12:41 #1
Avatar billede dl Nybegynder
18. marts 2008 - 12:45 #2
hmm ,  ja .. men tænker også på det XML svar som måtte kommer retur .
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2008 - 14:02 #3
Er det i WSDL eller SOAP du vil have kommentarer ?
Avatar billede dl Nybegynder
18. marts 2008 - 22:57 #4
I dette tilfælle skal det være i SOAP svaret.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2008 - 05:14 #5
Hvad er pointen ?

I 99.9% af tilfældene vil client jo allerede have kode klar til at parse.
Avatar billede dl Nybegynder
23. marts 2008 - 09:21 #6
Pointen er, hvis man få en ny client ind, som ikke har brugt denne service før. Hvordan kan man så få webservicen, selv-dokumenterende, sådan så man ikke skal sende alt for meget dokumention, da det simpelhent ligger i webservices.

Hvor du forstår mig.
?
Avatar billede dl Nybegynder
23. marts 2008 - 09:23 #7
Vi har i vores firma, nogle service vi udbyder, disse service sælger vi til vores kunder. Derfor kunne det være rart at alt dokumention kan ligge i webservice. Så kunde kan se det dokumention som er relevant for ham, og vi som backend programør kan se det som er relevant for os.
Avatar billede nielle Nybegynder
23. marts 2008 - 09:25 #8
Så vil det da umiddelbart være mest optimalt at have definitionen som WSDL.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2008 - 03:29 #9
Hvis vi snakker SOAP/HTTP med WSDL, så ser kunderne da aldrig dem dokumentation.

De genererer en stub udfra WSDL og kalder den. .NET ordner alt det med XML formatering
og parsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2008 - 05:46 #10
dl ?
Avatar billede dl Nybegynder
05. maj 2008 - 19:49 #11
Ja, problemet synes jeg ikke rigtig at have løst endnu.

Men det kan være det kommer, vi sidder og er ved at fortage store ændre i alt vores kode, og er ved at .... "mue ud" i gamle kode. Og hermed få en standard op og køre.

Hvordan kan vi, hvis nu vi skal have en int/float med 2 decimalere, og den skal sendes  til os som en string.
Hvordan beskriver vi så i vores kode, som kunden kan se, hvordan formatet skal være ?

Eller ville det efter alt at dømme, være bedre at have dokumentation på papier , klar til kunden ?

//dl

ps. En lille undskyldning. Kan for wakeup callet.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2008 - 04:08 #12
Med SOAP og WSDL ville man typisk angive typen til at være decimal og så
lade det genererede kode på både client og server side stå for at formatere til
og parse fra string.

WSDL er tilstrækkelig dokumentation.

Hvis du selv vil angive formatet, så skal du nok over i noget REST, hvor du definerer
et schema for hvad du vil modtage - du kan angive en type som extender string og
skal matche et givet regex udtryk.

URL og schema er tilstrækkelig dokumentation.
Avatar billede dl Nybegynder
06. maj 2008 - 19:29 #13
k, tak.  Et svar, arne_v.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2008 - 19:44 #14
svar