Avatar billede robson Nybegynder
17. marts 2008 - 10:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Find e-mail adresse i tekst og erstat med anden tekst

Jeg har brug for en funktion der modtager en tekst og løber denne igennem og finder alle forekomster af email adresser, fx <a href="mailto:test@mail.dk">Noget tekst</a>.

Dvs. alt imellem <a href="mailto:  og  </a>  kan være hvad som helst!

Funktionen skal returnere e-mail adressen der står lige efter mailto:

Jeg HAR kigget lidt på regular expressions da jeg mener at det vil kunne klare jobbet - HVIS man kender til syntaksen i RegExp, og det gør jeg desværre ikke...

Håber at der er en Ekspert der kan klare det!?
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 11:54 #1
Hvad vil du så have det lavet om til?
Avatar billede robson Nybegynder
17. marts 2008 - 12:05 #2
Lige nu vil jeg bare gerne have funktionen til at returnere e-mail adressen!
Herefter skal jeg have "pakke" adressen ind i noget javascript mht. at skjule e-mailen for spam-robotter.

Lige nu er det dog ovennævnte RegExp der volder problemer!
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 12:25 #3
Denne regexp:

<a href="mailto:(.*?)">.*?</a>

burde kunne fange emailadressen som variablen $1
Avatar billede robson Nybegynder
17. marts 2008 - 13:09 #4
Hej nielle - Det ser lovende ud, men hvordan trækker jeg værdien af $1 ud?

Fx. virker følgende jo ikke
dim sVar
sVar = $1

og følgende giver mig hele teksten
sVar = objRegExp.Replace(sMinText, "$1")
Avatar billede robson Nybegynder
17. marts 2008 - 13:12 #5
Lige nu ser min funktion således ud:

Function TextConv(sText)
    Dim objRegExp
    Set objRegExp = New RegExp
    objRegExp.IgnoreCase = True
    objRegExp.Global = True
    objRegExp.Pattern = "<a href=""mailto:(.*?)"">(.*?)</a>"
    sText = objRegExp.Replace(sText, "###$1###$2###")
    Set objRegExp = Nothing
    TextConv = sText
End Function

Jeg har tilføjet en parentes mere således at jeg også kan arbejde med $2 og jeg smider en stribe # ind for at teste.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 13:15 #6
Man bruger $1 når man skal lave en replace direkte i teksten ... ikke til at trække ud med på den viste måde. Det du viser vil nu heller ikke give dig hele _teksten_ ... f.eks. vil email adresse ikke mere være et link bagefter.

Hvis du vil have email addressen ud på noget i stil med den viste måde, så vil jeg indledningsvis spørge dig om hvad der så skal ske hvis der er mere end een email adresse i teksten?
Avatar billede robson Nybegynder
17. marts 2008 - 13:34 #7
ok - den måde jeg viser eksemplet på vil aldrig virke - det ser jeg nu. Alle email forekomster skal have samme behandling, det er mig der ikke er helt dus med hvordan RegExp fungere...

Jeg ville trække hver e-mail ud til senere behandling, men istedet kunne jeg lige så godt gøre det med det samme i funktionen - det kræver dog lidt mere regexp (tror jeg) fordi selve email adressen OGSÅ skal splittes op.

Ex. kunne være
sText = objRegExp.Replace(sText,"<script language=""JavaScript""><!--"&_
"    var name = ""$1"";"&_
"    var domain = ""$2"";"&_
"    document.write('<a href=\""mailto:' + name + '@' + domain + '\"">');"&_
"    document.write('$3</a>');"&_
"// --></script>")

Hvor $1 email FØR @
$2 er domæne
$3 er teksten imellem <a og </a>
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 14:34 #8
Nok noget i denne stil:

Function TextConv(sText)
    Dim objRegExp

    Set objRegExp = New RegExp
    objRegExp.IgnoreCase = True
    objRegExp.Global = True
    objRegExp.Pattern = "<a href=""mailto:([^@]+)@(.*?)"">(.*?)</a>"

    replaceWith = "<script language=""JavaScript""><!--" & vbCrLf & _
        "var name = ""$1"";" & vbCrLf & _
        "var domain = ""$2"";" & vbCrLf & _
        "document.write('<a href=\""mailto:' + name + '@' + domain + '\"">');" & vbCrLf & _
        "document.write('$3</a>');" & vbCrLf & _
        "// --></script>")

    sText = objRegExp.Replace(sText, replaceWith)

    Set objRegExp = Nothing

    TextConv = sText
End Function
Avatar billede robson Nybegynder
17. marts 2008 - 16:01 #9
det er super! Det virker helt efter hensigten! :)

Smider du ikke lige et svar så du kan få nogle velfortjente points - tak for hjælpen!!
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 17:50 #10
Svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 17:55 #11
Hvis du i øvrigt er interesseret i at lære mere om regulære udtryk, så vil jeg da gerne pege dig forbi den første af mine artikler om emnet:

http://www.eksperten.dk/artikler/1156
Avatar billede robson Nybegynder
18. marts 2008 - 08:08 #12
Super - det er jeg naturligvis meget interessert i :) Tak for linket!
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 08:13 #13
Takker for point ... og god læselyst.