Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
13. marts 2008 - 00:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Variabel, global for en formular

Jeg har en formular med tre funktionsknapper. En som opretter en hovedpost, og en som opretter en underpost til hovedposten, samt en lukkeknap.

Hovedpostknappen skal bruges, før underpostknappen bliver synlig.
Underpostknappen kan så anvendes nul eller flere gange efter behov.
Almindeligvis skal underpostknappen bruges mindst en gang.
Når brugeren har indtastet det der skal tastes, klikkes der på lukkeknappen.

Det er ved klik på lukkeknappen jeg gerne vil teste om underpostknappen er blevet brugt, og lige fortælle brugeren hvis den ikke er blevet brugt mindst en gang.

Men hvor og hvordan erklærer jeg en, for en form, global variabel?

Jo, jeg har tænkt på at lave et usynligt ubundet felt på formen, men syntes ikke at det er en særlig køn løsning.
Avatar billede mugs Novice
13. marts 2008 - 07:07 #1
Der må være et felt tilhørende underposten du kan måle på:

If Isnull (Me.FELTNAVN) then
msgbox "Der er ikke oprettet en underpost."
exit sub
end if
else:
docmd.close
Avatar billede fdata Forsker
14. marts 2008 - 19:40 #2
Du kan i et vilkårligt modul lægge
  Global Tjek as Integer

Nulstil den i formularens VedÅbning hændelse (Tjek=0).
Så kan du "fodre" den med værdier, der afspejler tryk på diverse knapper, og endelig tjekke den inden du lukker for alvor.
F.eks. kunne hovedpostknappen sætte den til 1.
Underpostknappen kunne lægge 2 til ved hvert tryk.
Så er det jo enkelt at konstatere om der er trykket på underpostknappen.
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
17. marts 2008 - 23:55 #3
Først lige undskyld jeg ikke svarer før nu, men der er stadig problemer med at få ekspertens scripts gennem firewallen. Dvs. at jeg ikke kan logge ind og kommenterer på eksisterende indlæg.

Mugs:
Det kan sikkert lade sig gøre som du beskriver, men i mit design popper der en indtastningsboks op som brugeren så udfylder og trykker "Gem" indtastningen er herefter ikke synlig for brugeren (i opretelses formene).

Fdata:
Som jeg ser dit svar er det en, for databasen, global variabel. Ikke sandt?

Begge:
Jeg kan se at mit design ikke holder vand, for brugeren skal også kunne fortryde en indtastning i underposten, og det er ønskeligt at brugeren kan se sin indtastning - så jeg må finde på noget andet. Sansyneligvis en global variabel kombineret med en synlig underfomular som opdateres når underposten gemmes.

MEN på spørgsmålet "Hvor og hvordan erklærer jeg for en form, global variabel?"
må det korrekte svar vel være: "Det kan man ikke" eller...???
Avatar billede fdata Forsker
18. marts 2008 - 13:10 #4
Hvis du erklærer en Global variabel i et modul, er den - som du selv nævner - global for databasen.
Du kan også erklære en lokal variabel for en form. Den skal bare erklæres i toppen af formens modul i stedet for.
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
27. juni 2008 - 12:18 #5
Lavede et felt på formen, selv om det ikke er så kønt
Avatar billede fdata Forsker
27. juni 2008 - 17:35 #6
Det fungerer jo lige så godt  ;o)
(så mangler du bare at lukke spm)
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
21. juli 2008 - 09:13 #7
OK - så lukker jeg!