Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 17:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Login failed for user 'xxx'

Hejsa,

jeg har installeret sql 2005 express og ms sql server management studio express på en win2000. Fra manageren har jeg så lavet en database og en bruger som jeg skal bruge i min application.

I min web.config fil har jeg følgende :

<add name="SQLConnectionString" connectionString="Server=localhost;Database=xxxx;Uid=yyyy;Pwd=zzzz" providerName="System.Data.SqlClient"/>

men jeg får fejlen :

Login failed for user 'yyyy'.

Hvad skyldes dette ?
Avatar billede keysersoze Guru
11. marts 2008 - 18:12 #1
at brugeren ikke kan logge ind - fx fordi password er forkert eller brugeren ikke har rettigheder til at logge ind med sql server authentication.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 18:20 #2
Ok, password er ikke forkert.

Hvor sætter jeg rettigheder på den bruger jeg har oprettet henne ? Er det igennem manageren for sql 2005 express eller hvor ?
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 18:29 #3
Permission to connect to database engine = Grant
Login = Enabled
Server roles = public
User roles = db_owner og public

Så som jeg ser det burde der være rettigheder nok til at kunne bruge databasen fra min application ?
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 19:08 #4
Du skal give brugeren rettigheder helt ned på database niveau og ikke server niveau.
Dvs. du skal åbne den database du vil logge på (og det mangler i øvrigt i din connection string!!)
og tilføje ham der under users.
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 19:09 #5
sorry.. du har det i din connectionstring.. mig som er blind o_O
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 19:29 #6
Brugeren er tilføjet databasen og står under users, så jeg fatter ikke helt at det ikke bare virker ?
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 19:33 #7
prøv via. dit management studio at logge på serveren via. din bruger.
dvs. vælge "SQL server authentication"
hvis du kan logge på der så burde det også sat fint op på serveren.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 19:43 #8
Ok så får jeg fejlen :

Login failed for user 'xxxx' The user is not assosiated with a trusted Sql server connection.

Hvad skal jeg så indstille for at det virker ?
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 19:50 #9
du kan nok godt google den fejl besked:)
men ville i hvertfald sikre mig, at brugeren har fået rettigheder nok da du oprettede den.
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 19:59 #10
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 20:00 #11
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 20:33 #12
jeg får snart tunge n..... af det her det kan sq da ikke passe at det skal drille sådan !!!

Opretter jeg en bruger med samme rettigheder på en Sql 2005 server og ikke express ja så virker alt efter bogen men fordi der her er tale om en express version så virker lortet bare ikke :o(
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 20:40 #13
det vil jeg ikke tro:)
men arbejder ikke med express kun den store udgave:)
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 21:42 #14
Så lykkedes det at logge på sql serveren, men jeg får stadig den samme fejl fra min web app

Login failed for user 'xxxx'
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 21:49 #15
www.connectionstrings.com
prøv en connection string hvor der indgår "Trusted" i den.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
11. marts 2008 - 22:11 #16
Og hvis jeg så gad og huske at det skal hedde SERVERNAME/SQLEXPRESS så hjalp det nok det hele ;o)

Smid et svar og mange tak for hjælpen
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 22:14 #17
:)