Avatar billede reffo Nybegynder
09. marts 2008 - 14:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ae, oe, aa og tags i database

Hey eksperter...

Efter en rigtig lang pause sidder jeg igen og roder med lidt PHP og opdager at det er ved at være rimeligt rustent.

Derfor behøver jeg nu hjælp til at gemme både æ, ø, å og tags i min database. Med htmlentities mister mine tags jo deres effekt, men uden viser min side ? i stedet for æ, ø og å...

Nogen der kan hjælpe der?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 15:01 #1
Du skal blive enig med dig selv, hvilket tegnsæt du bruger. Der er typisk to at vælge imellem: iso-8859-1 og utf-8 - sidstnævnte dækker meget bredere end den første.
Avatar billede reffo Nybegynder
09. marts 2008 - 15:09 #2
Jeg bruger utf-8
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 15:58 #3
Hvis du bruger utf-8, så vil det jo bare virke, så det er ikke korrekt. Det kan være du tror, at du bruger utf-8, men viser siden som iso-8859-1.
Avatar billede reffo Nybegynder
09. marts 2008 - 16:16 #4
Hmm, min start på siden ser således ud

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD xhtml 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">

Burde den så ikke vises som UTF-8?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 16:22 #5
Nej. Nu er der jo ingen browsere, der forstår XHTML, og den xml-header du har forvirrer nogle, og læses ikke af andre. Du skal (helst) angive tegnsæt i en HTTP-header, eller (sekundært) i et <meta>-tag.
Avatar billede reffo Nybegynder
09. marts 2008 - 16:41 #6
Hvordan gør man det i en http-header?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 17:09 #7
Det ved jeg faktisk ikke - man kan ikke angive et tegnsæt uden også at angive en content -type, og en content-type for XHTML der virker ... ?? Det ved jeg ikke.

Var det HTML ville jeg skrive:

  header("Content-Type: text/html; charset=utf-8")

som det første.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2008 - 22:11 #8
<ole>

Men brug en anden DTD. Dels forstår IE slet ikke den MIME-type, et XHTML 1.1 dokument skal sendes med, dels disabler din XML-deklaration vigige dele af CSS i IE 6

/mvh
</bole>
Avatar billede reffo Nybegynder
31. marts 2012 - 16:03 #9
Gammelt indlæg. Lukker det bare. Hvis nogen føler de har krav på pointene må i endelig sige til.