Avatar billede mjl Nybegynder
04. marts 2008 - 21:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ændre bruger root til ingenting

Hej der ...

Efter geninstallation af MySQL, skal jeg bruge navnet "root" som bruger/user for at connecte til DB'en lokalt (127.0.0.1)

Jeg har prøvet at sætte "mysql.default_user = root" i min php.ini med helt i nogle scripts, men uden helt i andre. Nogle connections melder : Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) Kunne ikke få forbindelse til databasen.

Før hen, kunne jeg connecte, uden bruger/user - men efter reinstallationen, skal "root" bruges ....... men kan dette ændres tilbage til, at jeg kan connecte uden igen !?

Altså, sådan :

$db_user= "";
$db_password= "";
$db_host= "127.0.0.1";
$db_name= "Hjem";

hilsen Conrad
Avatar billede recli Nybegynder
11. marts 2008 - 10:22 #1
Hej Conrad

Det er, fordi du ikke har lavet nogen tildeling af rettigheder på din database efter geninstallationen af MySQL.

HVis du vil tildele alle rettigheder (select, insert, delete etc.) til en ikke-navngiven bruger, der tilgår til databasen test fra localhost, skal du som root afgive følgende kommando:

GRANT ALL ON test.* TO ''@'localhost' identified by '';

/Lars
Avatar billede mjl Nybegynder
11. marts 2008 - 19:08 #2
Takker mange gange ...
Avatar billede mjl Nybegynder
11. marts 2008 - 19:10 #3
Hvor skal kommandoen afgives ? i php.ini eller ???
Avatar billede recli Nybegynder
12. marts 2008 - 08:23 #4
Normalt logger man ind med MySQL-klienten, dvs. du starter et terminalvindue og afgiver en kommando som følgende:

mysql -u root -p

Dvs. log ind på mysql med bruger (-u) root - og afgiv kodeord (-p).

Eftersom du tilsyneladende ikke har kodeord på root, behøver du ikke -p.

Herefter skal du blot afgive den tidligere beskrevne GRANT-kommando.

Hilsen
  /Lars