Avatar billede nyside Nybegynder
28. februar 2008 - 12:44 Der er 6 kommentarer

adresselinie i browsere

Jeg har en hjemmeside oprettet i Frontpage
med topside -menu side og hovedside
sådan at alle undersider åbner i hovedsiden!
Kan man gøre noget for at der i adresse linien i browseren står hele stien eks. www.minside.dk/test.htm.
Men hjemmesiden skal stadig vises med menu side og topside, sådan at test kommer frem i hovedsiden?
På den måde jeg har det nu ved at kopierer www.minside.dk/test.htm op i adresselinien på browseren kommer kun test.htm frem.
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. februar 2008 - 12:59 #1
Det er fordi din side er lavet i rammer. Hvis du undlader rammerne, og laver den enkelte side som én side, vil du få hele adressen i adresselinien. test.htm kunne se således ud, istedet for dit rammesæt og dertilhørende 3 dokumenter:

<html>

<head>
<title>Test</title>
</head>

<body>

<table>
    <tr>
        <td>Indholde</td>
    </tr>
</table>

</body>

</html>

Så vil du få hele din adresse vist i adresselinien, og så kan udefrakommende linke til bestemte sider. Der er mange ting, der besværliggøres med et rammesæt, og det er typisk den løsning, som nye hjemmesideudviklere benytter. Det gjorde jeg også - indtil jeg kom til at kende til fordele og ulemper. Men det er jo et temperamentsspørgsmål, jeg kan i dag ikke se nogen fordele ved at lave en side i et rammesæt. Men du bliver nok nødt til at gøre dig dine egne erfaringer :)
Avatar billede nyside Nybegynder
28. februar 2008 - 13:20 #2
lidt klogere blev jeg, ja jeg ved min hjemmeside er lavet i rammer.
Men: Vil det sige at jeg skal oprette en side som er hjemmesiden, hvor jeg har
Hjemmside logo i toppen ,alle mine (knapper) undersider og at dette skal være på hver ny underside jeg laver ??????
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. februar 2008 - 21:52 #3
Ja, men så er det, at du kan inkludere menu, banner m.m. på alle sider. Så retter du f.eks. i menuen, vil det ændres på samtlige af de sider, som du inkluderer menuen på. Når det laves med ASP, tilføjes dette (kender ikke PHP særlig godt):

<td>
<!-- #include virtual="/includes/menu.asp" -->
</td>

Du retter så udelukkende din menu i menu.asp, og det rettes så på samtlige af de sider, som menu.asp inkluderes på.

Hvis du ikke har ASP, PHP, eller hvis du ikke kan benytte Server Side Includes (SSI), hvis du udelukkende kun har HTML, bliver du nok nødt til at fortsætte med frames, og så glemme URL'en i adresselinien. Så vil det ikke være hensigtsmæssigt at skulle rette f.eks. menu eller banner på 84 sider, hver gang der er en rettelse. Spørg løs, hvis det ikke er til at forstå :)
Avatar billede nyside Nybegynder
28. februar 2008 - 22:03 #4
Såvit sågodt
Det meste forstår jeg og har hørt om ASP og PHP?
Er det noget jeg kan lave i Frontpage ? det er vel kun til html?
jeg kan nemlig ikke på nuværende, bruge andre programmer
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. april 2008 - 16:08 #5
ASP og PHP er scrpting, der afvikles direkte på serveren. Resultat af denne script-afvikling sendes som HTML til din browser. Eksempel:

<% SELECT * FROM MinDatabase WHERE userID = 1 %>

(ovenstående SQL frit oversat til dansk)

<% VÆLG * FRA MinDatabase HVOR userID = 1 %>

I adresselinien vil der stå dette, hvis man skal se userID 1's profil

http://www.minside.dk/users/profile.asp?userID=1

Så det er et spørgsmål om du har ASP (eller PHP) på dit webhotel, og om du kan scripte. ASP (Active Server Pages) benytter VB-scripting (Visual Basic). PHP kender jeg stort set ikke noget til, men der er MASSER af PHP på Eksperten.

Jeg ved ikke, om det belyser det du gerne vil vide. Ellers må du råbe højt. Så må jeg se, om jeg kan forklare det på en anderledes måde :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. april 2008 - 16:18 #6
PS: Microsoft FrontPage er en HTML-editorer med sine egne små FrontPage-funktioner, på samme måde, som du ser det i andre HTML-editorer. Ret beset er der mulighed for v.hj.a. FP at lave en databaseforbindelse til Access-database, hvormed du så kan lave forskellige ting. FP er bare så ringe til stort set alt, at jeg ikke vil anbefale dig at lave det på den måde.

Jeg har selv FrontPage-extensions på mit webhotel. Men jeg åbner alt i NotePad via FrontPage, og redigerer alt i NotePad - men stadigvæk kun via FrontPage. På den måde kan jeg redigere alt direkte på serveren, uden at skulle bruge FrontPage til andet end en forbindelse til webhotellet. Og så slipper jeg for at skulle FTP'e dokumenter mellem min egen PC og webhotellet. Så FrontPage har for mig en rigtig god funktion: Jeg kan via FrontPage redigere direkte på serveren. For mig er FrontPage så heller ikke mere værd.