Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
28. februar 2008 - 12:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Null er lig med "noget"

Jeg har lavet en formular til at foretage ændringer i tidligere registrerede data.

Alle felter er ubundne og dublerede. Et sæt synligt, og et sæt usynligt.
Data kopieries ind i felterne via en ajourfør-knapfunktion på en anden formular.
Grunden til dette er at jeg godt vil have brugeren til lige at tænke sig om, inden der skrives til basen.

Når jeg skal give brugeren mulighed for at gennemse sine ændringer inden de skrives til basen, måler jeg på om værdierne i det synlige felt er forskelligt fra det usynlige, og præsenterere brugeren for ændringen, som skal bekræftes.

PROBLEMET:
Men er værdien i et af felterne Null, syntes Access at det er det samme som det som står i det andet felt, uanset hvad som står der.

Hvorfor? og kan jeg omgå det uden at grisse min kode til med en masse ekstra if'er, som tester for Null ?

KODE EKSEMPEL:
Dim Bekraeft As String
If Not (Me.Sagsnavn = Me.SagsnavnOrg) Then
    Bekraeft = Bekraeft + ("Sagsnavn" & Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & SagsnavnOrg & Chr(9) & Chr(9) & Sagsnavn) & Chr(13)
End If
Dim svar As Long
svar = MsgBox(Bekraeft, vbYesNo, "Bekræft ændringer")
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2008 - 13:20 #1
Generelt: nz([Felt];0)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2008 - 13:23 #2
If Not (nz(Me.Sagsnavn,0) = nz(Me.SagsnavnOrg,0)) Then
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
06. marts 2008 - 14:30 #3
Det virker, Tak
Skal lige undskylde at jeg først vender tilbage nu, men vi har en lidt for effektiv  firewall som har lidt problemer med at lade ekspertens javascript slippe igennem. Dette bevirker at jeg ikke kan logge ind og kommenterer tråde fra arbejdet.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 15:05 #4
!~)