Avatar billede kobber Nybegynder
26. februar 2008 - 20:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan webdings og wingdings ses på Mac?

Kan webdings og wingdings genkendes på Mac computere?

Hvis ikke - hvad gør man så hvis man vil have flueben o.s.v. i et html dokument?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
26. februar 2008 - 20:53 #1
De kan vist godt installeres (i hvert fald på de nye Intel Macs - ved ikke om man kan i pre-Intel OS X), men det strider mig bekendt mod Microsoft's licensbetingelser for fontene (om folk overholder det er ret beset en anden sag, men det kræver da i hvert fald man har adgang til dem, og det er ikke alle der har det - eller ved de har brug for det).

Du kunne jo passende bruge Unicode til din side - udover at være fremtidssikret (fordi du kan bruge lige det sprog det skal være), har du endda flere flueben til rådighed (http://en.wikipedia.org/wiki/Checkmark).

Du kan naturligvis også vælge at bruge et billede, men...
Avatar billede kobber Nybegynder
26. februar 2008 - 21:31 #2
Tak for dit svar. Hvis ikke det på forhånd er installeret, holder det ikke.

Unicode lyder spændende, men jeg må blankt erkende at jeg intet aner om det. Hvordan gør man?

Post lige et svar forresten...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
26. februar 2008 - 21:47 #3
Man bruger ganske enkelt et Unicode-tegnsæt til sine filer og sin database - typisk UTF-8 - og man kan dermed bruge alle verdens sprog, lige fra dansk, over japansk og arabisk, til diverse symboler.

Generelt er det en god ide at bruge Unicode når man starter på en ny webside, selvom man ikke tror man har brug for andre sprog - fordi det sparer arbejde den dag man pludselig HAR brug for det :-)
Avatar billede kobber Nybegynder
26. februar 2008 - 22:19 #4
Okay... jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået det, men kan du forklare hvordan man går i gang med at bruge det?

I første omgang skal jeg jo bare bruge et flueben ;-)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
26. februar 2008 - 22:54 #5
Du:

*Gemmer dine filer med UTF-8 som tegnsæt (hvordan afhænger af din editor - kender ikke til hvad Mac har af editorer, så der må du selv finde ud af hvad der er)
*Sørger for dine sider har et <meta>-element der angiver Content-Type med utf-8 som tegnsæt (<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">)
*Sørger for at webserveren fortæller browseren at det er en UTF-8-fil (afhænger af hvad du bruger - "ren" HTML, PHP, Ruby on Rails, etc.)

Hvis du bruger en database, skal du desuden definere UTF-8 som tegnsæt i din database og vælge en passende collation (afhænger af hvilken database du bruger).

Hvis du ikke har den fjerneste ide om noget som helst af det jeg har nævnt, så bør du overveje at læse op på emnet - det er et ganske centralt emne når vi snakker webudvikling, og selvom man godt kan bruge andet end Unicode (eks. nøjes med vesteuropæisk og bruge ISO-8859-1/latin1, så er det en praksis der hører til i fortiden *-)
Avatar billede kobber Nybegynder
28. februar 2008 - 16:39 #6
Tak for det pidgeot. Jeg må indrømme at jeg er langt fra en meningsfyldt forståelse af UNICODE, men som du selv siger må jeg læse på stoffet. Du skal i hvert fald have tak.

Post et svar og point kommer din vej...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
28. februar 2008 - 16:41 #7
Værsgo :)