Avatar billede avminarm Juniormester
24. februar 2008 - 12:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

afvikle scripts via en usb nøgle?

Hej Alle

Jeg benytter pt 2 forskelige pc'ere (win XP) til at udvikle php/mysql på (på en apache server) og det er lidt irriterende at flytte filer frem og tilbage hele tiden.

Nu er usb nøgler jo til at få i en rimelig størrelse for små pengen så jeg tænkte at det kunne være smart hvis nu man kunne køre sripts direkte på en USB nøgle som man blot kan skifte frem og tilbage mellem de 2 pc'ere

Er der nogen der har nogen erfaring med dette? og vrdan kan det evt. lade sig gøre?
Avatar billede showsource Seniormester
24. februar 2008 - 14:10 #1
Ja, se det ville jeg også gerne ha' :O)
Mit bud er at du laver et program til en "U3" dims, d.v.s. bygger Apache m.m. op til at blive afviklet herfra.

www.u3.com
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:11 #2
<ole>

PHP-filer skal jo ligge på en (evt. lokal) server. Det kan du ikke umiddelbart få dem til, sålænge de ligger på en remote HD eller USB-pind. Det eneste, du umiddelbart kan gøre, er at flytte filer mellem de to PC'er

/mvh
</bole>
Avatar billede justask Nybegynder
24. februar 2008 - 14:20 #3
Hej

Du kan installere XAMPP på din usb-nøgle og ganske enkelt trække hele dit udviklingsmiljø med rundt på usb-nøglen. Jeg har ikke prøvet det men som det står på hjemmesiden "XAMPP is an integrated server package of Apache, mySQL, PHP and Perl (the AMPP in XAMPP) that all run from a removable drive" skulle det dække dit behov. Lad os høre om det virker  :)

http://portableapps.com/apps/development/xampp
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:42 #4
Ja, hvis du installerer hele Apache serveren på nøglen kan du naturligvis godt, meeeeeeen ...  :)
Avatar billede mibu Nybegynder
24. februar 2008 - 14:54 #5
Ja! Det vil jeg også meget gerne høre om, og evtuelle problemmer/løsninger undervejs.
Avatar billede mibu Nybegynder
24. februar 2008 - 14:55 #6
Indsæt selv >>en<< efter behov :-)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
24. februar 2008 - 14:56 #7
Nu er apache jo ligeglad med hvilket medie der gemmer sig bag et drevbogstav. Så hvis det er den vej du vil, så er det vel blot pege apache hen på din stick
Avatar billede avminarm Juniormester
24. februar 2008 - 22:54 #8
Indtil videre har jeg nu prøvet at downloade xampp og apache+php fungerede med det samme!! lidt vildt. Men det er testet på en maskine hvor jeg i forvejen har en php apache + mysql liggende. Mysql vil ikke helt lege med - endnu!

- jeg leger lidt videre med det i løbet af ugen og vender retur.
Avatar billede rax Praktikant
24. februar 2008 - 23:56 #9
vær også opmærksom på, at du kan få en konflikt med drevbogstaver, da USB nøglens drevbogstav vil variere alt efter antal drev på den maskine, du indsætter den i..

din løsning er langt fra en optimal måde at gøre det på.. har du overvejet at have dine filer du udvikler i liggende på et webhotel, du kan tilgå fra de 2 (eller flere) maskiner du udvikler fra? Evt. sammen med en SVN, så du også har versionsstyrring med? Det kommer du meget længere med, vil jeg tro
Avatar billede showsource Seniormester
25. februar 2008 - 00:30 #10
Længere ?????

Well, har hentet zip'en med xampp, pakket den ud og lagt den på min dims.

Stoppet min apache og mysql,

og kørt filerne
apache_start.bat
mysql_start.bat

fra det drev som er blevet tildelt og hvor xampp dir ligger.
( drev:\\xampp\ )

Apache kører fint nok, ( so far ), men jeg ikke logge på min mysql.
Well, den mysql som åbenbart kører, den ligger jo på dimsen, og her er pr. default ikke noegt password til mysql, d.v.s. databaserne skal ligge på dimsen også.
En connect til db

<?php

$db = @mysql_connect($host, "root", "") or die ("Sorry, could not connect to the database.!");

?>

Bemærk $host ikke er defineret.

+ at jeg i forvejen har Apache og Mysql lagt ind som service, men stoppet dem inden xampp start
Avatar billede showsource Seniormester
25. februar 2008 - 00:34 #11
Og hov, li'som på windåze 95 er der et "commandvindue" åbent.
fordi Apache og Mysql ikke afvikles som service.
Avatar billede showsource Seniormester
25. februar 2008 - 00:37 #12
Man kunne jo nok "putte noget på" så xampp startede med at kikke på hostcomp's "main-drev" efter Mysql, og så bruge den hvis den fandtes. ?????
Avatar billede avminarm Juniormester
25. februar 2008 - 11:20 #13
showsource>> prøv at downloade: http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=portableapps&filename=XAMPP_Launcher_1.3.paf.exe&use_mirror=mesh og "instaler" den i dit xampp dir - den er faktisk fiks til at starte og stoppe services på "dimsen".

man skal vist køre filen: setup-xampp.bat for at opdatere stier mv. - har du set på: http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html#521
Avatar billede avminarm Juniormester
25. februar 2008 - 11:45 #14
HOV - hvis jeg bruger launcher starten den min mysql service som lokalt er installeret - man skal bruge mysql_start.bat - jeg bliver nødt til at finde en "clean" maskine og teste på.

men efter at have startet via mysql_start.bat virker apache+php+mysql tilsyneladende ;o) Der afvikles scripts og databaser fra USB nøglen.
Avatar billede avminarm Juniormester
25. februar 2008 - 12:07 #15
Har lige haft lånt en pc helt uden apache+php+mysql og "ploppet" usb nøglen i. Kørte setup_xampp.bat og startede launcheren + apache+mysql herfra og vupti alt virkede. Det virker næsten for godt til at være sandt - jeg får dog denne besked i mysql:

Din PHP MySQL-biblioteks version 3.23.49 afviger fra din MySQL server version 5.0.51a. Dette kan forårsage uforudsigelige resultater.

Nogen der ved hvad det betyder?
Avatar billede avminarm Juniormester
25. februar 2008 - 12:26 #16
har lige kopieret et cmssystem og databaser over på USB'en og umiddelbart det virkede det som det skal - der er helt klart mulighedder i det her - jeg skal da have bestilt en større usb key :o)
Avatar billede justask Nybegynder
25. februar 2008 - 13:16 #17
Superfedt  :)
Fandt du ud af det der med versionerne? Lyder mærkeligt hvis du nu har downloadet det nyeste...
Avatar billede avminarm Juniormester
25. februar 2008 - 14:08 #18
nix jeg aner ikke havd det betyder jeg er ikke engang sikker på hvad en "PHP MySQL-biblioteks version" er?
Avatar billede justask Nybegynder
25. februar 2008 - 14:23 #19
ok... jeg kan heller ikke andet end at gætte der.
Avatar billede avminarm Juniormester
28. februar 2008 - 21:17 #20
er der ingen der har et bud på hvad "PHP MySQL-biblioteks version" er for noget?
Jeg har forresten bestilt en 8gb USB nøgle ;o)
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2008 - 23:12 #21
Lige et lille pip her fra - jeg har nu brugt min usb 8gb nøgle i snart 3 uger og jeg er vildt begejstret - det fungerer bare med xampp + launcheren (så slipper man for konsolvinduer) - jeg kan kun anbefale det.
Avatar billede showsource Seniormester
23. marts 2008 - 23:20 #22
:O)