Avatar billede jkampmann Nybegynder
22. februar 2008 - 11:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bruge en klasse i min kode - nybegynder

Hejsa, jeg vil prøve at lave sådan jeg ikke skal benytte kodeord i hver site, med at oprette forbindelse til min MySQL-database.

Jeg har oprettet en "class", hvor på jeg har følgende kode:

public class MySQLConnector
{
    public MySQLConnector()
    {
        OdbcConnection con = new OdbcConnection();

        con.ConnectionString = "driver={MySql};server=0;database=0;uid=0;pwd=0;OPTION=0";
        con.Open();
    }

Men hvordan gør jeg sådan, at jeg kan bruge min klasse i Default.aspx.cs?!

Skal jeg bruge noget using.MySQLConnector eller hvordan fungerer det?

Nemt spørgsmål, men svært i mine øjne.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
22. februar 2008 - 11:41 #1
Desuden hedder den MySQLConnector.cs og er placeret under App_code - er det rigtigt?! Og ser min MySQLConnector-klasse rigtig ud, mht. brug af MySQL?

Kan jeg så i default.aspx lave f.eks:

OdbcCommand cmd = new OdbcCommand();
cmd.CommandText = "SELECT * FROM medier";
cmd.Connection = con;

OdbcDataReader reader = cmd.ExecuteReader();

Eksempelvis?!
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2008 - 15:07 #2
public class MySQLConnector
{
    public static OdbcConnection GetConnection()
    {
        OdbcConnection con = new OdbcConnection();

        con.ConnectionString = "driver={MySql};server=0;database=0;uid=0;pwd=0;OPTION=0";
        con.Open();
        return con;
    }

og:

OdbcCommand cmd = new OdbcCommand();
cmd.CommandText = "SELECT * FROM medier";
cmd.Connection = MySQLConnector.GetConnectio();

var ihvertfald en måde.
Avatar billede kalp Novice
22. februar 2008 - 15:59 #3
ud over, at lave en singleton klasse kan du ligeså godt placere din kode i web.config hvor hvor du nemt har adgang til den i koden hvis du skal bruge den i andre sammenhænge.

men det smarte er også, at du nemt kan ændre database, password, brugernavn osv.
da det blot skal gøres i web.config filen, som er en simpel xml struktur.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
24. februar 2008 - 20:29 #4
Hej Arne, tak for svaret. Nu har jeg lavet en .cl som hedder "MySQLConnector", som bliver placeret under "App_data".

Skal jeg ikke "Inkluderer" klassen på en eller anden måde i min default.aspx.cs for at den ved, hvor "MySQLConnector.GetConnection()" er? I såfald - hvordan?

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2008 - 20:58 #5
Nej.

(hvis den ligger i et andet namespace skal du dog using det)
Avatar billede jkampmann Nybegynder
25. februar 2008 - 11:13 #6
Hej Arne, den melder desværre fejl - men jeg kan ikke give dig fejlmeddelsen, da den ikke udskriver nogle fejl på mit webhotel - kun lokalt, og der har jeg ikke adgang til "odbc".

Jeg har sat klassen under "App_Code" => MySQLConnector.cs
Hvor jeg bruger using (using System.Data.Odbc;)

Og koden:

public class MySQLConnector
{
    public static OdbcConnection GetConnection()
    {
        OdbcConnection con = new OdbcConnection();

        con.ConnectionString = "driver={MySql};server=xxx;database=xxx;uid=xx;pwd=xxxx;OPTION=3";
        con.Open();

        return con;
    }

Og min defualt.aspx.cs bruger jeg også using System.Data.Odbc;

samt følgende kode:
OdbcCommand cmd = new OdbcCommand();
        cmd.CommandText = "SELECT * FROM medier";
        cmd.Connection = MySQLConnector.GetConnection();

        OdbcDataReader reader = cmd.ExecuteReader();

        while (reader.Read())
        {
            Response.Write(reader[0]);
        }

- Kan du se nogle fejl?
Avatar billede jkampmann Nybegynder
25. februar 2008 - 18:01 #7
Anyone..? Evt. andre alternativer?
Avatar billede ieconfig Nybegynder
27. februar 2008 - 23:50 #8
- kan du ik smide den i en try catch og udskrive din exception?
Avatar billede jkampmann Nybegynder
28. februar 2008 - 09:52 #9
Hvordan gør jeg det - undskyld jeg spørger.. Er ny - sorry
Avatar billede ieconfig Nybegynder
28. februar 2008 - 14:35 #10
try
{
OdbcCommand cmd = new OdbcCommand();
        cmd.CommandText = "SELECT * FROM medier";
        cmd.Connection = MySQLConnector.GetConnection();

        OdbcDataReader reader = cmd.ExecuteReader();

        while (reader.Read())
        {
            Response.Write(reader[0]);
        }
catch(Exception ex)
{
HttpContext.Current.Response.Write(ex.Message);
}

så burde du få udskrevet din fejl
Avatar billede jkampmann Nybegynder
28. februar 2008 - 20:35 #11
Halløjsa igen. Nu har jeg forsøgt mig.. Men den udskriver samme underlige fejl - ingen bestemt.

Se her:
http://detbrunepunktum.dk/Jesper/WebSite8/

Default.aspx:

try
{
      OdbcCommand cmd = new OdbcCommand();
      cmd.CommandText = "SELECT * FROM medier";
      cmd.Connection = MySQLConnector.GetConnection();
} catch (Exception ex) {
        HttpContext.Current.Response.Write(ex.Message);
}

MySQLConnector.cl:

public class MySQLConnector
{
    public static OdbcConnection GetConnection()
    {
        OdbcConnection con = new OdbcConnection();

        con.ConnectionString = "driver={MySql};server=*;database=*;uid=*;pwd=*;OPTION=3";
        con.Open();

        return con;
    }
Avatar billede jkampmann Nybegynder
29. februar 2008 - 09:45 #12
Wait a second.. Det drillede i min web.config, jeg skulle sætte noget til off, og  <autcheniz (et eller andet) mode="windows" /> skulle jeg fjerne!

Men når jeg så har klassen i app_code, kan den fint nok finde min klasses public-funktion etc (i klassen) som jeg kalder fra default.aspx.cs, men når jeg smider på mit webhotel, siger den bare at "MySQLConnector" ikke findes i samme dokument (den skal åbenbart være i default.aspx.cs som den netop IKKE skal)..

Hvad skal jeg gøre?

Den udskriver:

Description: An error occurred during the compilation of a resource required to service this request. Please review the following specific error details and modify your source code appropriately.

Compiler Error Message: CS0103: The name 'MySQLConnector' does not exist in the current context
Avatar billede jkampmann Nybegynder
06. marts 2008 - 15:44 #13
Nåh, jeg vælger at lukke, hvis ingen kan komme med respons. Havde håbet på arne_v kunne guide mig på vej til hvorfor den udskriver denne fejl
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2008 - 04:39 #14
Fejl beskeden betyder at den ikke kan finde den klasse.

Som skrevet i dit andet spørgsmål med samme problem, så er de 2 oplagte gæt:

1)  web hotel kører kun .NET 1.1 og kender derfor ikke app_code

2)  app_code ligger et forkert sted
Avatar billede jkampmann Nybegynder
09. marts 2008 - 12:03 #15
Problemet er jo, at i min default.aspx fil som jeg benytter, kan jeg jo fint finde klassen, farven bliver blå-agtig, og ved at føre musen over, fortæller den, at det er en klasse.

Så snart jeg oploader til mit webhotel kokser det.

Kunne jeg ikke lave noget i web.config, noget xml, med mine mysql-informationer, og lave noget som læste fra web.config uden at blive alt for besværligt?

Svar lige tak :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 20:45 #16
Du skal stadig have mulighed for at lav edin egen kode.

Vi kan fortsætte i det andet spørgsmål.

Svar.