Avatar billede tbrg Novice
14. februar 2008 - 22:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tilgå metode i Form fra en child class

Jeg har en Form kaldet Form1 og i den har jeg lavet instans MyClass. Nu vil jeg gerne kalde en metode i Form1 fra MyClass. Hvordan bærer jeg mig evt. af med det?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. februar 2008 - 23:34 #1
Jeg tror at du er nødt til at sende en reference med, til instansen, når du opretter den.. Instansen kan så bruge reference for at tilgå formen..

Eksempel:

MyClass mc = new MyClass(this);

og i MyClass:

private Form f = null;
public MyClass (Form f)
{
this.f = f;
}

Så kan du i MyClass instansen gøre sådan her:

this.f.EtEllerAndet();
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. februar 2008 - 23:35 #2
Det kan godt være, at det skal være:

MyClass mc = new MyClass(this.form);

Eller noget i den stil..
Avatar billede tbrg Novice
15. februar 2008 - 00:01 #3
Ja, du er næsten på rette spor. Det var også sådan, jeg først havde tænkt mig at gøre det, men så får man kun adgang til de standard metoder, der er i en form. Det jeg har er jo en nedarvet klasse. Så i MyClass skulle jeg ikke sætte referencen som en Form, men som en Form1. Men tak for kommentaren. Det fik mig lige til at tænke det igennem en gang til. Smid et svar hvis du gerne vil have point.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. februar 2008 - 00:55 #4
Ok :-)

Det er noget tid siden jeg har leget med nedarvning, så jeg husker ikke helt hvordan det foregår..
Avatar billede tbrg Novice
15. februar 2008 - 01:05 #5
Ja, det samme her. Det er i det hele tage ved at være nogle måneder siden, at jeg sidst har siddet og leget med lidt kode. Man bliver lidt træg i det, når der går for længe imellem. :-)