Avatar billede piphans Nybegynder
13. februar 2008 - 10:35 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Felter ændres til fed?

Hej

Jeg har indsat nogle felter i en skabelon, (eks{DOCVARIABLE Ansvarlig  \* MERGEFORMAT })men når feltet opdateres bliver det formateret til FED.

Dette sker også selvom jeg markerer feltkoden og fjerner formateringen, og hvis jeg indsætter et helt nyt felt uden at der er valgt fed der hvor jeg sætter det ind.

HVordan undgår jeg at feltet ændrer skifttype?
Avatar billede piphans Nybegynder
13. februar 2008 - 10:36 #1
Glemte lige - det er en god gammel Word2000 jeg bruger her.
Avatar billede rvm Nybegynder
13. februar 2008 - 11:02 #2
Indsæt følgende i feltet: {DOCVARIABLE Ansvarlig  \*Charformat \* MERGEFORMAT })
Avatar billede piphans Nybegynder
13. februar 2008 - 12:35 #3
skal der stå både charformat OG mergeformat?
Avatar billede rvm Nybegynder
13. februar 2008 - 12:40 #4
ja - det må der gerne.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. februar 2008 - 00:00 #5
Hvis det er meningen, at feltet skal have samme formatering som den omgivende tekst, ville jeg blot fjerne \* MERGEFORMAT, vælge feltet og taste F9 for at opdatere. Så skulle problemet været løst.

Lidt forklaring:
\* MERGEFORMAT bliver automatisk indsat i felter, man indsætter via Indsæt > Felt, hvis "Bevar formatering ved opdateringer" er slået til i dialogboksen (det er den som standard). MERGEFORMAT husker, hvordan et felt sidst var formateret. Det kan godt være, at hensigten er god nok, men det kan give problemer. Hvis et felt, som _ikke_ skulle være i fed, på et tidspunkt viser en fejlbesked (f.eks. i tilfælde af en krydsreference, hvor det, referencen peger på, er blevet slettet), vil fejlkoden automatisk vises i fed, og når feltet så måske igen får et rigtigt indhold, huskes det fede. Jeg laver af samme grund altid felter uden MERGEFORMAT.

\* Charformat vil ikke sikre, at fed fjernes fra dit felt, med mindre du viser feltkoder (Alt+F9) og laver _første_ bogstav i feltkoden ikke-fed. Charformat formaterer nemlig hele feltet som første karakter i feltets kode. I det eksempel, du nævner, er det formateringen af D i ordet DOCVARIABLE, der bestemmer, hvordan resten af feltet formateres, hvis du bruger \* Charformat.
Avatar billede piphans Nybegynder
16. februar 2008 - 10:06 #6
Tak til jer begge, det var rart med en uddybende forklaring.