Avatar billede nicolaib Praktikant
11. februar 2008 - 09:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

sidste linje i database

Jeg har en sætning der udtrækker feltet 'filename' fra min tabel og søger nu et script der tæller hvor mange rækker der er. Jeg skal derpå finde sidste linje og ændre udskriften hvis det er sidste linje.
Det her er min sætning indtil videre.
Det jeg mangler er at finde frem til sidste linje.
Hvordan gøres der mest effektivt?
$query = mysql_query("SELECT filename FROM xxx ORDER BY id");

while($row = mysql_fetch_array($query)){
if($i<= $antal)
{
$size = getimagesize("xxx/".$row['filename']);
    echo "new Array(\"". $row['filename'] ."\", \"". $size[0] ."\", \"". $size[1] ."\", \"Photo number: ". $i ."\"),\n";

            $i++;
        }
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. februar 2008 - 09:27 #1
SELECT filename FROM xxx ORDER BY id DESC LIMIT 1

Noget a lá dette?
Avatar billede nicolaib Praktikant
11. februar 2008 - 10:11 #2
Nej det var ikke sådan jeg tænkte. jeg vil gerne tælle rækkerne. Skal det gøres i MySQL eller PHP. F.eks.
PHP
hvis ikke det er den sidste linje i tabellen så brug scriptet ovenfor ellers udskriv noget andet.

MySQL
Vælg både feltet 'filename' og tæl samtidig hvor mange rækker der findes.

Hvordan bruges f.eks
SELECT filename, COUNT(filename) FROM xxx ORDER BY id

Håber det giver mening.
Avatar billede nicolaib Praktikant
11. februar 2008 - 11:19 #3
Nå problemet er løst.

$num_rows = mysql_num_rows($result);