Avatar billede karsten_larsen Praktikant
08. februar 2008 - 09:35 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Tælle antal bestemte ord i en sætningsrække

Hvordan kan man tælle et antallet af ord i en sætning.

F.eks.

Dim str as String = ""
str = "Det var en dejlig dag, det var en dejlig dag,...."

Så antallet af "var" = 2

etc.

:-)?? karsten_larsen
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 09:39 #1
uden regex skal du nok bare løbe den igennem, og recursivt klippe af stregen ved IndexOf("var") og ligge 1 til en integer hver gang.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 09:40 #2
Private Sub CountWords()

        Dim strText As String = "It's a wonderful    world"
        Dim iCount As Integer

        Do While (strText.IndexOf(Space(2)) >= 0)
            strText = strText.Replace(Space(2), Space(1))
        Loop

        iCount = Split(strText, Space(1)).Length
        MsgBox(iCount.ToString())

    End Sub
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
08. februar 2008 - 09:44 #3
øhh - giver det ikke antallet af ord og ikke det bestemte ord?
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 09:52 #4
jo, men tænkte der var lidt kreativitet:)

erstat spaces med din variable ?

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 09:53 #5
jeg kan godt lave et C# eksempel.. men et vb.net vil tage for lang tid, så skal jeg til at sætte mig ind i syntax..

Kan du ikke bare selv tage en variable med ned i funktionen, og i stedet for Space(2) skrive den der..

/JJ
Avatar billede powerpunk Nybegynder
08. februar 2008 - 09:55 #6
i så fald får du også ord som 'varulv' og 'svar' med i matchen, det er vel ikke tanken...
hvad med noget i retning af:

  string str = "Det var en dejlig dag, det var en dejlig dag,....";
  string[] tokens = str.Split(' ');
  int numberOfMatches = Array.FindAll<string>(tokens, Test).Length;

hvor 'Test' er defineret som:

  public bool Test(string itemToTest)
  {
    return itemToTest.Equals("var", StringComparison.OrdinalIgnoreCase);
  }
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 10:04 #7
ikke med " var "..

/JJ
Avatar billede powerpunk Nybegynder
08. februar 2008 - 10:19 #8
Nej. men så fanger du den kun en gang i sætningen "Var du hjemme i går? Ja det var jeg." ;-)
Avatar billede nielle Nybegynder
08. februar 2008 - 10:20 #9
Der er vel ingen so har sagt at det skulle være uden regexp?

        Dim str As String = ""
        str = "Det var en dejlig dag, det var en dejlig dag,...."

        Dim antal As Integer = Regex.Matches(str, "\bvar\b", RegexOptions.IgnoreCase).Count
Avatar billede powerpunk Nybegynder
08. februar 2008 - 10:28 #10
Næh det er der selvfølgelig ikke :-). Regex eksemplet er bestemt også en fin og kompakt løsning.
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 11:01 #11
PP > ja, doh :)

nielle jo, for jeg skulle bestemt ikke til at skrive det i vb.net :), men kan godt se det kun er lidt syntax man skal have lært fra at kunne oversætte C# til vb.net..

/JJ
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
08. februar 2008 - 11:33 #12
nielle vil du lave et svar for et brugbart svar på spørgsmålet? (70)

jokkejensen og powerpunk vil I også lave, da I gav mig inspiration til noget andet. (30 p)

Mange tak for hjælpen.

:-) karsten_larsen
Avatar billede powerpunk Nybegynder
08. februar 2008 - 11:59 #13
Velbekomme! :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
08. februar 2008 - 12:07 #14
Narj tak, jeg var vist til mere forvirring end gavn :)
Avatar billede nielle Nybegynder
08. februar 2008 - 12:11 #15
Svar :^)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
12. februar 2008 - 10:31 #16
hmm - troede ellers man kunne give flere point.

-> powerpunk opretter lige et sp. til dig.

:-) karsten_larsen
Avatar billede nielle Nybegynder
12. februar 2008 - 16:25 #17
Takker for point.

Man kan sagtens give flere point, men det skal ske inden at man acceptere svar og dermed lukker spørgsmålet. Oppe i venstre side er der et punkt som hedder Funktioner og det er under det at du finder menupunktet.