Avatar billede siggi Nybegynder
07. februar 2008 - 11:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan vises indhold fra en html side over i en anden

jeg er igang med at lave 20 sider som alle har det samme nyhedsmodul, men jeg vil gerne undgå at skulle ind på alle 20 sider når jeg har et ny tekst jeg ville ligge ind under nyhedsmodulet.
jeg har lavet siden i tabels og ikke frames.

men kan man ikke lave en html side jeg kalder nyhed, og så skriv en kodelinie så det lille nyhedsområde jeg har på alle 20 sider henter info fra denne ene nyhed.html side.

arghh håber i forstår mig.
Avatar billede olebole Juniormester
08. februar 2008 - 01:01 #1
<ole>

Har du mulighed for at bruge PHP, ASP eller lign. på serveren? Hvis du f.eks. kan bruge PHP, kan du lave et dokument med en tabel - og _kun_ den ... ikke noget med HTML-, HEAD- eller BODY-tags:

<table>
    <tbody>
    <tr>
        <td>En celle</td>
        <td>En nabo celle</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>En celle mere</td>
        <td>En nabo celle mere</td>
    </tr>
    </tbody>
</table>

Da dokumentet kun indeholder HTML-kode, kan du f.eks. kalde det 'table.txt'.

Ved siden af lægger du et dokument, du kalder 'test.php'. I det skriver du:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
</head>
<body>

<p>Her er en paragraf med noget tekst ...</p>

<div>
<?php
    include("table.txt");
?>
</div>

<p>Her er endnu en paragraf ...</p>

</body>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
08. februar 2008 - 01:03 #2
- så kan du kikke i browserens Vis->Kildekode og se, hvordan den resulterende kode ser ud  ;o)
Avatar billede siggi Nybegynder
08. februar 2008 - 10:11 #3
hej Ole
tak for input.
jeg er ikke så stærk i kode, så kan det lade sig gøre bare at lave en ny html side som man referer til eller skal jeg ind over det der php
Avatar billede olebole Juniormester
08. februar 2008 - 14:28 #4
Hvis du skal udenom (i)frames - og det kan jeg generelt kun anbefale - er du nødt til at bruge en eller anden form for server-inkludering ... f.eks. i PHP  :)
Avatar billede siggi Nybegynder
12. februar 2008 - 11:53 #5
hej Ole
jeg har fået det fixet ved at lave iframes, og det virker sgu meget fint, men hvorfor fraråder du at bruge iframe?
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2008 - 23:42 #6
(i)frames giver problemer med:

1) ranking på søgemaskiner
2) at søgemskiner linker til dokumentet i frame'en - uden det omkringliggende dokument
3) bookmarking af sider
4) browserens history-objekt

Desuden er (i)frames et levn fra fortiden og ikke med i de moderne standarder
Avatar billede siggi Nybegynder
22. januar 2012 - 21:14 #7
Tak for svarene, kan ikke give point for kommentarer.