Avatar billede badazz Novice
05. februar 2008 - 11:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vedr. BAT Fil

Hej

Jeg har en batfil som følger:

cls
cd /D z:
md backup-%date%
cd backup-%date%
xcopy C:\Dokumenter\*.* /S /E DOKUMENTER-BACKUP\ /y
xcopy C:\Programs\Navision\*.* /S /E NAVISION-BACKUP\ /y

Problemet er, at hvis z ikke er tilgængelig, så bliver backup´en oprettet på c: det er jeg ikke så godt tilfreds med.. kan man ikke lave så den først tjekker, om z er tilgængelig, og kommer med en fejlmedling hvis drevet ikke er tilsluttet.?

Hvis ikke drevets tilgængelighed bliver kontrolleret, så bliver backuppen lagt på den lokale harddisk, og det kan jo stå på i flere måneder, før nogle opdager det, og så er dataene mistet, hvis harddisken brænder af..
Avatar billede gammelhat Nybegynder
05. februar 2008 - 11:59 #1
tit og ofte kan man fange sådanne fejl med errorlevel. Så prøv noget i denne stil

cd /d z:

if errorlevel 1 (
  echo drev ikke tilgængeligt
) else (
  echo backup kører ...
)
Avatar billede badazz Novice
05. februar 2008 - 14:11 #2
Med lidt modifikationer fik jeg den op at køre den ser nu ud som følger:

@echo off
cls
cd /d x:

if errorlevel 1 (
goto FEJL
) else (
  echo backup koerer ...
)
md backup-%date%
cd backup-%date%
xcopy C:\Dokumenter\*.* /S /E DOKUMENTER-BACKUP\ /y

goto END

:FEJL
  start /min %windir%\system32\sndrec32.exe /play /close "c:\WINDOWS\Media\Windows XP Error.wav"
  echo Disken er ikke tilgaengelig!
  echo Opret manuelt forbindelse til backup disken igen, og koer backup paa ny!
  pause
  exit

:END
  echo Backup er fuldfoert!

Men jeg kunne godt tænke mig lidt udvidelser.. når den havner i :FEJL delen, kunne det være fedt hvis man fik en lille menu frem:

eks:

Tryk 1 for at prøve igen

Tryk 2 for at afslutte

men hvordan laver jeg det? jeg skal jo have den til at fange tastetrykket, men når den har fanget trykket, så er det jo bare lave en "goto"
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2008 - 17:05 #3
Avatar billede badazz Novice
10. februar 2008 - 20:51 #4
Point til Gammelhat
Avatar billede badazz Novice
06. april 2008 - 13:36 #5
Vi lukker