Avatar billede orca Nybegynder
15. juni 2001 - 12:14 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Dim - hvornår, hvorfor?

Hvornår skal jeg bruge Dim? Hvorfor skal jeg bruge den? Hvad gør den godt for?

MVH Mark
Avatar billede slash Nybegynder
15. juni 2001 - 12:16 #1
med dim erklærer du eksplicit dine variabler!
Avatar billede keysersoze Guru
15. juni 2001 - 12:17 #2
du SKAL ikke bruge dem - men det letter dit arbejde hvis der opstår fejl i scriptet.

DIM går simpelthen ind og VIL have en værdi på dine variabler (eksplicit)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. juni 2001 - 12:18 #3
Dim bruges også til at DIMensionere arrays. F.eks.

Dim arrMitArray(10, 2)
Avatar billede slash Nybegynder
15. juni 2001 - 12:18 #4
med dim allokeres der plads til variablen...

lidt eks med dim:
Dim Test(9)    \' erklærer et array med 10 elementer
Dim Test()      \' erklærer et dynamisk array
Dim MyVar      \' erklærer en variabel
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. juni 2001 - 12:19 #5
keysersoze:> hvis Dim skal lette arbejdet ved fejl/stavefejl i variabler skal man også bruge Option Explicit
Avatar billede orca Nybegynder
15. juni 2001 - 12:20 #6
Det vil sige hvis jeg siger
<%
dim minvariabel
%>
og ikke giver minvariabel en værdi så opstår der en fejl? Hvis jeg derimod ikke hvad dim\'met den så ville der ikke opstå en fejl? Hvad er fordelen ved det frem for ikke at bruge den?
Keysersoze >> hvordan letter det arbejdet hvis der opstår fejl?

MVH Mark
Avatar billede olberd Nybegynder
15. juni 2001 - 12:25 #7
Nogle sætter
<%Option Explicit%>
Når man har sat denne (i starten af filen) SKAL man dim alle variable.

På denne måde undgår man at lave fejl ved at skrive en variabel forkert.

Desuden øger det hastigheden (en smule) hvis man skal bruge en variabel i en funktion og KUN i funktionen. Så kan man dim den, den vil så kun være til stede i funktionen (ikke public)

Og som sagt bruges dim til arrays!
Avatar billede olberd Nybegynder
15. juni 2001 - 12:27 #8
Avatar billede keysersoze Guru
15. juni 2001 - 12:29 #9
tdaugaard >> joh - det skulle måske lige have været sagt :o/
Avatar billede orca Nybegynder
15. juni 2001 - 12:44 #10
Hmmm, den er svær den her... Nogen der har nogle forslag til hvem jeg skal give pointene? ;O)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
15. juni 2001 - 12:50 #11
orca:> del dem ud mellem os alle ..
Avatar billede orca Nybegynder
15. juni 2001 - 12:52 #12
jeg gav jer 3 point alle ;o)