Avatar billede kakster Nybegynder
01. februar 2008 - 10:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

dato problemer

Hej Ekspeter

Jeg bruger den sql-sætning til at konveter dato til dansk.
"select *, Date_format(dato, '%d.%m.%Y') as nydato from kurser order by dato"
så prøver jeg at indsætte nogle data i db med flg. sætning:
"insert into kurser (kursus,beskrivelse,sted,dato),fra,til,maxtilmeldte) values
                                ('".$_POST['kursus']."','".$_POST['beskrivelse']."', '".$_POST['sted']."', '".$_POST['dato']. "','".$_POST['fra']."','".$_POST['til']."', '".$_POST['maxtilmeldte']."')"

det giver bare en masse 0'er. i feltet data.
i min indsæt form vil jeg gerne kunne skrive datoen på dansk og så skal scriptet selv konveterer det til dato formatet i db.

jeg har prøvet at bruge date_format(dato, '%d.%m.%Y') i den første parantes, men så bliver der slet ikke skrevet noget i databasen. håber i kan hjælpe mig :D
Avatar billede kakster Nybegynder
01. februar 2008 - 11:07 #1
agr.. så lige at der er en fejl i sætningen jeg skrev overfor.

"insert into kurser (kursus,beskrivelse,sted,dato),fra,til,maxtilmeldte) values
                                ('".$_POST['kursus']."','".$_POST['beskrivelse']."', '".$_POST['sted']."', '".$_POST['dato']. "','".$_POST['fra']."','".$_POST['til']."', '".$_POST['maxtilmeldte']."')"
Avatar billede kakster Nybegynder
01. februar 2008 - 11:32 #2
3.gang lykkens gang.:

"insert into kurser (kursus,beskrivelse,sted,dato,fra,til,maxtilmeldte) values
('".$_POST['kursus']."','".$_POST['beskrivelse']."', '".$_POST['sted']."', '".$_POST['dato']. "','".$_POST['fra']."','".$_POST['til']."', '".$_POST['maxtilmeldte']."')"
Avatar billede dkfire Nybegynder
01. februar 2008 - 14:15 #3
Det skyldes sikkert at den dato som du prøver at indsætte ikke stemmer overens med datoformatet som mysql bruger.
Du bliver nød til enten at konvertere din indtastede dato til mysql format, eller også bruge NOW() hvis du vil have dags dato.
Avatar billede kakster Nybegynder
01. februar 2008 - 14:33 #4
hej dkfire

ja, det var også det jeg tænkte.. men jeg ved ikke lige hvordan jeg kan omformatere det. Vil gerne have det sådan at jeg kan skrive en dansk dato ind, og så laver den selv formatet om til det amerikanske datosystem.
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 12:44 #5
ingen :(
Avatar billede dkfire Nybegynder
04. februar 2008 - 13:29 #6
Hvordan indtaster du datoen, og i hvilket format ?
Avatar billede kakster Nybegynder
04. februar 2008 - 14:18 #7
datoen jeg skriver ind er f.eks. 15.02.2008

jeg bruger <input type="text" name="dato" />