Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
27. januar 2008 - 14:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MS query med kriterier fra celle i excel

Har ms query der kører op mod axapta og har derfor brug for et udtræk af alle varenumre fra en bestemt varegruppe. Varegruppen vil jeg vælge i en dropdownboks. Hvordan får man en ms query til at "se" på en celle i excel og bruge det som kriterie for udtræk til data? Alle varenumre skal derefter indsættes i arket.
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
27. januar 2008 - 14:22 #1
Er lidt ny i det her sql. Den syntaks jeg er tvunget til at bruge er den bundet af ms query eller af den sql server jeg spørger imod. Har brug for en oversigt over funktioner mv. jeg kan bruge.
Avatar billede bak Seniormester
29. januar 2008 - 10:12 #2
du er bundet til msquery, men den kan også rigtig meget.

***[vigtigt]***  Start med at skive en varegruppe i den celle du vil benytte til det formål.
Du skal gå alle steps igennem i msquery og tilsidst vælge at redigere i msquery.
Her kan du nu se hele varetabellen.
Vælg så at vise kriterier (Vis/kriterier)
på kriterielinien finder du varegruppen (ItemGroup) og i feltet nedenunder skriver du [VareGrp].
Husk de kantede paranteser, dette indikerer nemlig at det er en variabel parameter
Afslut nu msquery...og rturner data til excel.
Der vil så komme en pop-up box (Importer data).
Her er der mulighed for at trykke på knappen Parametre.
Du kan så vælge hvordan du vil indsætte parameteren (prompt, fast værdi eller fra en celle)
Vælg nu den celle der indeholder varegruppen du skrev i starten og tryk ok.
vælg om data skal refreshes hver gang cellen ændres..
vælg hvor du vil have dine data og tryk ok.

du skulle nu gerne få alle de data du ønskede...
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
29. januar 2008 - 17:17 #3
ok var med på det hele undtagen det med cellen. Men jeg har f.eks. brugt funktionerne ltrim og rtrim i ms query. De er jo ikke fra excel så jeg undrer mig over hvor jeg kan finde et funktionsbibliotek for jeg gættede mig bare til funktionerne.
Avatar billede bak Seniormester
29. januar 2008 - 19:22 #4
msquery understøtter de fleste almindelige SQL-funktioner. De kan man finde på google :-)
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
29. januar 2008 - 19:33 #5
hmm har accepteret men har f.eks. problemer med en if syntaks. har dansk excel men tror ikke det betyder noget.
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
29. januar 2008 - 19:38 #6
Vil godt give point for denne men skal have den løst i aften - mega skidt.

SELECT CUSTINVOICEJOUR.CUSTGROUP, month(invoicedate) AS 'Month', Year(invoicedate) AS 'Year', CUSTINVOICEJOUR.SALESBALANCEMST, CUSTINVOICEJOUR.DATAAREAID,
FROM axdb_sp4.dbo.CUSTINVOICEJOUR CUSTINVOICEJOUR
WHERE (Year(invoicedate)=2007) AND (CUSTINVOICEJOUR.INVOICEID<>'')

Vil gerne have at feltet custinvoicejour.salesbalancemst bliver ganget med f.eks. ,8 hvis dataareaid='SE'
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
29. januar 2008 - 19:39 #7
dette nye felt skal hedde SalgDKK
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
30. januar 2008 - 05:36 #8
Bak satser på du stadig kan hjælpe mig med mit problem - har lige præstet en salgsstatistik fra axapta hvor jeg blander SEK,NOK og DKK så har brug for at sondre mellem hvilken landeinstallation det kommer fra.
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
30. januar 2008 - 05:39 #9
Avatar billede bak Seniormester
30. januar 2008 - 07:54 #10
Jeg har ikke lige fat i Axapta nu, men der er så vidt jeg lige husker også en valutatabel du skulle kunne lave et join med. Jeg kan desværre først chekke hvorledes vi selv gør i eftermiddag.
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
30. januar 2008 - 09:32 #11
har feltet dataareaid med der fortæller hvilken axaptainst. det kommer fra så skal bare have løst problemet. I excel ville jeg skrive
=hvis(dataareaid="SE";salgspris*,8;salgspris)
Avatar billede bak Seniormester
30. januar 2008 - 10:23 #12
SQL er ikke lige min stærkeste side, så mit alternativ ville være at skrive din formel ved siden af udtrækket og i Data/properties sætte flueben i Fill down formulas adjectant to data, så kommer formlen altid med hele vejen ned.
Avatar billede frederik_kromann Nybegynder
30. januar 2008 - 10:44 #13
kan jeg ikke der er 250.000 poster. Så det bliver overført til en pivottabel. Kan ikke lave et beregnet felt i pivot der fatter:

=hvis(dataareaid="SE";salgspris*,8;salgspris) så tager den altid salgspris og ikke salgspris *,8