Avatar billede thatorien Nybegynder
24. januar 2008 - 14:43 Der er 10 kommentarer

Fedora 8 - netværk service starter ikke.

Har en fedora 8 til at køre firewall, nat og ssh med to netkort.
Når pc'en starter op, er vores netværksservice ikke startet og for at få det til at køre må vi indtaste:
service network restart
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Hvorfor pokker virker lortet ikke? Netkortene er sat til at starte ved boot (onboot=yes") og de kører med statisk ip.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2008 - 14:46 #1
Har det aldrig virket ??
Avatar billede thatorien Nybegynder
25. januar 2008 - 08:05 #2
Hmm, nej faktisk ikke.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2008 - 08:19 #3
Jeg kender ikke Fedora, men hvis du kan starte processem med ovenstående kommando var det letteste vel blot at indføre kommandoen i "boot.local"
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. januar 2008 - 08:39 #4
Hvad er der mere præcist der ikke virker ?...
Er det firewall scriptet der ikke starter, eller netkortene der ikke kommer op ??
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. januar 2008 - 08:47 #5
Det virker heller ikke med service network start istedet for restart..

Jeg er ikke særlig fortrolig med fedora, men ellers må den ligges i nogen start script hvis ovenstående ikke virker..
Avatar billede thatorien Nybegynder
25. januar 2008 - 09:13 #6
Det er sådan set begge dele. Interfaces kommer ikke op ved start og firewallen vil ikke tage imod echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward med mindre vi selv taster det ind.

Network service er startet ved opstart, men interfaces kommer ikke op, før vi genstarter.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. januar 2008 - 09:20 #7
Spørgsmålet er om der er en fejl siden det ikke kommer op..Har du kigget i dmesg eller din syslog og se om der står noget der?..

Den mindre elegante løsning er at lave et script der starter det automatisk..

!#/bin/sh
service network restart
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

f.eks:
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. februar 2008 - 10:23 #8
??
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. februar 2008 - 08:33 #9
....
Avatar billede lassebm Nybegynder
22. februar 2008 - 14:07 #10
..