Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 12:58 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Trådløs internet , Hvordan?

hej

jeg vil gerne have trådløs internet her hjemme man jeg ved ikke hvordan og hvad der skal til at få det, er der nogen der kan hjælpe mig, så det er muligt at komme ind på nettet med f.eks en bærbar  eller/og en telefon.

fortsat god søndag
Avatar billede nismo Nybegynder
20. januar 2008 - 15:12 #1
Har du internet i forevejen?
Hvis du har skal du bare købe en trådløs router.
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 15:16 #2
ja jeg har internet, du siger at jeg skal bruge en "trådløs router" hvor kan jeg få sådan en hen, hvad koster sådan en og hvad med sikkerheden-hvad for nogen programemr skal jeg bruge til det?
Avatar billede jc_d-link Praktikant
20. januar 2008 - 15:46 #3
Hej xvid,
Du skal alt efter hvem din internetudbyder er, have et modem eller en router i forvejer.

Det du så skal skal invistere i er en Router. Med en trådlös router kan du normalt have op til 4 klienter på med kabel og 4-5 stykker trådlöst.

Der findes mange forskellige Routermärker. Hvilket märke du vil have er lidt op til dig. Du kan evt. läse skidt og kanel her på siden.

Men for at komme på trådlöst skal du også have en PC, tlf, printer etc. som er trödlös. Hvis vi forenkler det til en PC, skal PC'en have et trådlöst kort i sig. Hvis du har en bärbar, har de fleste et indbygget kort nu til dags, ellers kan man köbe et eksternt kort dertil. Hvis du har en stationär er der ikke altid trådlöst kort i og så må du altså köbe en sådanne også.

Du skal dog väre opmärksom på at trådlöst internet ikke er som at tale i mobiltlf. Altså du kan ikke gå omkring allesteder uden for hjemmet og bruge det. Mure og lign. kan påvirke signalet.

Med hensyn til sikkerhed, vil jeg mene at det er rimeligt sikkert. Man kryptere sit signal, hvilket er meget enkelt at göre. Men det er vigtigt at göre det.

Men, hvilken internet leverandör, hvilke PC'ere og lign, styresystem og budget har du ?
Avatar billede nismo Nybegynder
20. januar 2008 - 16:04 #4
Bilka har gerne nogen D-Link, de er okay.
Hvis ikke der er trådløst netkort i din bærbare, så skal du ha et usb netkort også, det følger med til nogen af routerne.
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 16:08 #5
her er der tdc forbindelse med modem og den computer som skal køres fra er en xp sp3, og herfra vil jeg gerne komme på internettet med en mobiltelefon nokia n95 og en bærbar computer.
hvad koster en router og trådløstkort som kan klar en mobiltelefon og 2 bærbar computer

det er en tanke:
jeg har en stationær computer som er koblet til internet via modem, er det så rigitgt forstået at denne computer skal ikke bruge nogen trådløst kort, det er kun de andre computer som kobles til.
dvs at jeg kun har brug for en router som jeg kobler til internettet og derfra kan jeg komme på nettet via en bærbar og en mobiltelefon, ik?
Avatar billede jc_d-link Praktikant
20. januar 2008 - 16:34 #6
Hej xvid,

En alm. router koster omkring 3-500 kr. Med alm. router menes der en der körer i 802,11g, dvs. op til 54mbps trådlöst.

De bärbare PC'ere du har skal du lige tjekke om de har trådlöst kort. Men det burde de have.
Mht. telefonen. Hvilken en er der tale om, og kan den sende i wifi ?
Hvis den ikke kan, ved jeg ikke om der findes noget ekstra man kan sätte på mobilen. Men tror det, detsvärre ikke. Men har så heller aldrig forstået hvorfor man vil på nettet med sin mobil derhjemme. Derhjemme har man jo alligevel en PC. Men det er nok bare mig ;o)

Hvis dine laptops har indbygget trådlöst kort og din telefon ligeså, er det bare en router du skal have.
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 16:50 #7
ang bærbar computer, så har de trådløskort i, så der vil ikke være nogen problemer,
ang mobiltelefonen så kan jeg godt komme på trådløs netværk ude i byen jeg vil bare også gerne kunne det herhjemme.

ang router: ville denne her være ok til mine behov?
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94326

eller har du andre forslag?

det jeg tænker på er at koble 1-2 bærbar computer til internettet så man f.eks. kan spille online / og selvfølgeligt en mobiltelefon også :-) ?
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 16:51 #8
og jeg har 2mb forbindelse hvis det gør nogen forskel
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 16:54 #9
Avatar billede jc_d-link Praktikant
20. januar 2008 - 17:01 #10
Nu vil jeg ikke sätte navn på router, da jeg selv er hos D-Link.
Men den du har givet 2 gange nu, er ikke en trådlös så vidt jeg kan se. Endvidere er det et modem med router funktion i. Så skal du kende opsätningen fra TDC, og den giver de dig ikke.
Du skal have en trådlös router a la denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150543
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 17:25 #11
jeg plejer at handle hos pclager da de ligger tættest på hvor jeg bor,hvad for en af dem ville du vælge op til 500 kr
http://www.pc-lager.dk/varegruppe?gruppe_id=770&tabType=&ID=&orderBy=price

og ang server har du nogen forslag til hvad for en er god?
Avatar billede jc_d-link Praktikant
20. januar 2008 - 17:27 #12
Hej xvid,

Nej, jeg vil ikke sige hvilken en du skal köbe, da jeg som sagt arbejder hos D-Link.

Servere, har jeg detsvärre ingen forstand på.
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 17:31 #13
det er ok, man kunne du ikke sige hvad der er godt/mindre godt valg, for jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter
Avatar billede xvid Seniormester
20. januar 2008 - 18:08 #14
den her d.link router kan den kobles til pcen via kabel eller skal pc 1 har trådløs netkort?
Avatar billede jc_d-link Praktikant
20. januar 2008 - 19:20 #15
Hej xvid,

Der skal kabel fra Modem til Router, og så kabel fra Router til stationär PC. De bärbare går på trådlöst.
De fleste routere har 4 porte til at sätte PC'ere, printere etc. på med netvärkskabel. Det gälder sikkert også Trend og Linksys som de har på PC-Lager
Avatar billede jc_d-link Praktikant
20. januar 2008 - 19:23 #16
Avatar billede senik4u Nybegynder
21. januar 2008 - 13:56 #17
Hejsa Denne her er også ganske udemærket

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94823&type=0
Avatar billede xvid Seniormester
21. januar 2008 - 23:04 #18
jeg har købt en router og den virker, jeg har lagt mærke til at i byen når jeg prøver at komme på trådløs netværk, er der nogen gange hvor jeg kan komme ind på en side hvor jeg kan se et logo og kan ikke komme længere er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan lave det, så hvis der er nogen der prøver at komme ind på min router så får de en hilsen?
Avatar billede xvid Seniormester
21. januar 2008 - 23:10 #19
igår fandt jeg meget god beskrivelse inde på linksys, derfor vælgte jeg denne
http://www.linksys.com/flash/learn_security/4.html