Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 16:17 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Netværk mellem Windoze 2k og ME

Hej

Jeg kan ikke få <subj.> til at virke.
Der sidder et crosswire-kabel mellem de 2, i hver deres velfungerende netkort.
Den ene er en DELL Latitude (bærbar) og den anden en noname stationær.

Der er win2k på den bærbare, og ME på den stationære.

Hvad gør jeg forkert? -spørg endeligt...
- forresten, hvor er fanebladet \"Identifikation\" blevet af i Win2k ? (jeg kan ikke ændre arbejdsgruppen)

På forhånd tak!

- Jonas
Avatar billede kf Nybegynder
14. juni 2001 - 16:19 #1
Hvad er det de ikke kan?
Avatar billede skwat Praktikant
14. juni 2001 - 16:23 #2
<snip>(jeg kan ikke ændre arbejdsgruppen)
</snip>
Avatar billede madskp Nybegynder
14. juni 2001 - 16:23 #3
Har du aktiveret gæstekontoen på w2k maskinen. Det er som regel det der er probemet. Eller Opret en bruger på begge maskiner med samme password og log ind med den bruger.
Har du husket at installere TCP/IP protokollen og indtaste en IP adresse??
Har du delt nogen drev??
Avatar billede burningice Nybegynder
14. juni 2001 - 16:26 #4
skwat>> <snip>Hvad gør jeg forkert? -spørg endeligt...</snip>
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 16:32 #5
kf-> \"Se\" hinanden
skwat-> Ja ?

madskp-> TCP/IP ER installeret, og der er delt noget på begge maskiner.
De burde da kunne se hinanden uden at være oprettet som brugere - der skal da bare komme en passwordbox op ?
Avatar billede madskp Nybegynder
14. juni 2001 - 16:35 #6
I w2k ændrer du arbejdsgruppen ved at højreklikke på denne computer og vælge egenskaber. Her er der et fanblad der hedder Netværksidentifikadition hvor du kan ændre det!!
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 16:40 #7
madskp-> Ja, tak for det...

Hvad med resten? Der er oprettet flere forsk. brugere på Win2k maskinen, men jeg kan fra ME-maskinen ikke engang se Win2k\'eren, så det er jo lidt svært at indtaste brugernavn og password...
Avatar billede burningice Nybegynder
14. juni 2001 - 16:46 #8
kan du pinge hindanden?? hvad hvis du bruger direkte unc path, altså \\\\<computernanv> ??
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 16:49 #9
Sikkert ikke, og netværket er sat op til automatisk at hente IP, så jeg ved ikke lige hvad IP\'en er...
Nej, \\\\Jonas-laptop\\ virker heller ikke...
Avatar billede madskp Nybegynder
14. juni 2001 - 16:54 #10
Det er som regel en god ide selv at angive IP adresserne. Husk også at arbejdsgruppen på w2k maskinen kun kan skrives med stort opg derfor også skal skrives med stort på winme maskinen
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 17:19 #11
Jeg vil meget gerne lade den selv finde en ip, da jeg ofte skifter netværk (i sær med den bærbare).
Ang. arbejdsgrupper, så er det jo fuldstændigt ligemeget da, HVIS den tolker dem som forsk. gruppenavne, jo bare vil vise den ene computer i WoRkGRoUp og den anden i WORKGROUP.
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 21:45 #12
Hvis jeg sætter den bærbare(win2k)\'s IP til 192.168.0.1 og undernetmaske 255.255.255.0, kan jeg fint se den stationære på den bærbare, MEN, hvis jeg prøver at komme ind på den, får jeg en fejl om at serveren ikke er fundet på netværket.

Hvad ?
Avatar billede madskp Nybegynder
14. juni 2001 - 22:31 #13
Prøv evt. at gå i krø i startmenuen og skriv
\\\\computernavn\\deltdrevnavn !!

Har du også givet den stationære en IP adresse??
Avatar billede jd Nybegynder
14. juni 2001 - 22:47 #14
Øhh.. der er da absolut ingen forskel på at indtaste \\\\computernavn\\ i browseren, og så start->kør->\\\\computernavn\\ - som cyberfessor nævnte...

Ja, jeg har prøvet også at give den stationære en IP, men den hverken skadede eller hjalp noget...
Avatar billede darklord Nybegynder
14. juni 2001 - 22:49 #15
Med både ME og 2000 skal du være opmærksom på, at hvis du bruger DHCP, og der ikke findes en DHCP-server, så vil du automatisk få tildelt en IP-adresse i området 169.254.x.x.

Har du undersøgt, om der er defineret en fast IP-adresse for din Windows 2000?

Du checker IP-adressen på Win2K ved at skrive \"IPCONFIG\" i en kommandoprompt.
På WinME skriver du \"WINIPCFG\" i stedet.

For at checke forbindelsen finder du først ud af IP-adressen på WinME (med \"winipcfg\").
På W2K starter du en kommandoprompt og skriver \"ping x.x.x.x\", hvor x.x.x.x er ip-adressen fra ME-maskinen.

Hvis dette ikke virker, bør du prøve det af ved at tildele faste IP-adresser til maskinerne.

Husk forresten, at der kan godt være forbindelse mellem 2 maskiner uden at man kan \"se\" det i \"My Network Places\". Denne liste opdateres typisk kun hvert 12. minut - og nogle gange sjældnere, alt efter routerforhold på netværket.
Brug derfor altid \"ping\" til at kontrollere med.
Avatar billede burningice Nybegynder
15. juni 2001 - 03:04 #16
jeg synes ikke rigtig du har svaret på om du kunne pinge hindanden. Hvis ikke kan det være to ting, defekt kabel eller dårlig netværksopsætning!!!

kan du pinge 127.0.0.1 ?? hvis du kan det, så få skiftet det kabel, og det kan ikke få hurtig nok ;)
Avatar billede jd Nybegynder
15. juni 2001 - 12:37 #17
cyberfessor-> Jeg kan godt pinge w2k fra ME, men ikke den anden vej.
Jeg har ikke prøvet med 127.0.0.1...

darklord-> Jeg vender lige tilbage til dig...
Avatar billede jd Nybegynder
19. juni 2001 - 19:30 #18
Jeg opgav... timers bøvl gav ikke noget brugbart resultat...
Jeg brændte et par cd\'er, og nu kører \"ME-maskinen\" Linux...

Jeg takker for hjælpen!

- Jonas