Avatar billede chris... Nybegynder
19. januar 2008 - 17:26 Der er 2 kommentarer

PHP/MySQL - hente brugerdata fra database afhængig af session

Jeg har et simpelt login script, der virker vha. database/sessions.

Jeg kunne godt tænke mig, at have mulighed for, at vise hvilket brugernavn man er logget ind med - men ved ikke helt hvordan jeg skal greje den, til at vise det ud fra sessionen, således at sessionen svarer til det id på rækken jeg vil trække data fra.

Er mit spørgsmål overhovedet forståeligt?

Et hint ville være dejligt, da jeg ikke synes php.net er så brugervenligt (på mit niveau ;) ... )
Avatar billede gf Nybegynder
19. januar 2008 - 17:35 #1
Hej

Har du ikke allerede logind navn liggende i en session variabel? den må du jo kunne echo.

hvis du skal have mere hjælp er vi nok vødt til at se noget kode.

mvh gf
Avatar billede chris... Nybegynder
19. januar 2008 - 23:02 #2
Jeg kan vise dig mit loginscript.

mysql_connect("$host", "$username", "$password")or die("cannot connect");
mysql_select_db("$db_name")or die("cannot select DB");

// username and password sent from signup form

$myusername=$_POST['myusername'];
$mypassword=$_POST['mypassword'];

$sql="SELECT * FROM $tbl_name WHERE username='$myusername' and password='$mypassword'";
$result=mysql_query($sql);

// Mysql_num_row is counting table row

$count=mysql_num_rows($result);

// If result matched $myusername and $mypassword, table row must be 1 row

if($count==1){

// Register $myusername, $mypassword and redirect to file "bla bla"
session_register("myusername");
session_register("mypassword");
header("location:blabla.php");
}
else {
header("location:index.php");
}
?>

På mine password beskyttede sider har jeg i toppen:

<?
session_start();
if(!session_is_registered(myusername)){
header("location:xxxxx");
}
?>

Giver det en hjælp?