Avatar billede blurb Nybegynder
16. januar 2008 - 14:34 Der er 11 kommentarer

Mere ram af anden type men samme producent (DDR2-pc6400, 800Mgz)

Jeg har et ASUS 680i SLI - ATX bundkort og en q6600 cpu samt 2G (2x1gb) kingston hyperX DDR2-pc6400, 800Mgz, CL4

Da jeg har hørt at man skal køre 64 bit windows hvis man har over 3,2 gb ram så vil jeg gerne nøjes med 1gb ram mere. Spørgsmålet er så om jeg kan køre med end anden type end dem jeg har fx: Kingston 1GB DDR2 kit 2x512MB (PC2-6400, 800 MHz, CL5)?
Betyder det så at laveste fællesnævner bestemmer dvs. CL5?
Og til sidst,..kan jeg godt sætte en 1 gb klods i i stedet for 2 x 512 når jeg kører med dual ram?
Avatar billede peet-49 Novice
16. januar 2008 - 14:46 #1
Det er laveste fællesnæner, der gælder.
Avatar billede blurb Nybegynder
16. januar 2008 - 17:58 #2
kan value oh hyperx køre sammen?
Avatar billede fluse Nybegynder
16. januar 2008 - 18:35 #3
Du kan sagtens køre hyperX og value ram sammen, dog vil dine hyperX ram så være lige så langsomme som value...

Nej du kan ikke sætte 1x1gb i hvis du vil køre dual. du skal have 2x 512mb. med det sagt "kan" du godt smide 1x1gb i, men så vil ingen af dine ram længere køre dual channel, så det kan ikke anbefales.

Fluse
Avatar billede blurb Nybegynder
16. januar 2008 - 20:46 #4
okay fluse, men er forskellen fra CL4(hyper) til CL5(value)noget som reelt kan mærkes? eller sagt på en anden måde hvad skal der til for at mærke forskellen. Jeg har også fundet en side der anbefaler RAM ud fra ens bundkort og der anbefaler den 240-pin DIMM, DDR2 PC2-5300 (crucial.com).. mens jeg troede at pc2-6400 var bedre.
Avatar billede fluse Nybegynder
16. januar 2008 - 23:31 #5
Core2 cpu'erne kan reelt set ikke udnytte mere end pc2-5300 så det er såmendt rigtigt nok anbefalet. Det med pc2-6400 er kommet fra folk der overclocker, og derved kan udnytte den højere frekvens på 6400 ramne. alså, overclocke resten af computeren, uden at behøve at gøre noget ved ramne da de allerede er gearet til et hurtigere system. Det er også almindeligt for overlockere at ville reducere deres CAS latency (CL), da det gør ramne hurtigere, og dette kan gøres ved at købe hurtige ram, og så sænke frekvensen (der jo alligevæld vil køre som pc2-5300) mens man samtidige også kan opnå en lavere CL.

Forskællen på CL4 og CL5 er MEGET lille... den er målbar, og man kan regne sig frem til den... men i praksis er det nok nærmest umuligt at opdage forskellen. så det er ikke det der skal stoppe dig fra at bruge value ram.

Der hvor forskællen er for mig personligt, er kvaliteten af ramne, og der er HyperX altså bedere, + har heat spreaders osv osv. Men må indrømme at forskællen i ydelse nok er til at overse.

Altså, hvis du køre en benchmark med hendholdsvis hyperX CL4 og value CL5 vil der være en forskæld, men du vil nok aldig opdage den ud over det. ;)

Derimod er der en reel fordel i at køre dual channel, så det ville helt sikkert gøre!

Fluse
Avatar billede blurb Nybegynder
17. januar 2008 - 15:12 #6
Okay, fluse så jeg prøver at køre value og hyper sammen men som dual. Alle snakker jo om at der er problemer hvis man kører 64 bit windows, men det er forskelligt hvilken grænse folk nævner alt fra 3,2gb ram til 4 gb ram...altså før man så skal køre 64 bit. Lad os sige jeg har 4gb ram ialt betyder det så at jeg kun udnytter 3,2 med mindre jeg kører 64bit? Og hvorfor er der egentlig så mange problemer med 64bit...ved du fx hvilke problemer det drejer sig om?
Avatar billede fluse Nybegynder
17. januar 2008 - 22:42 #7
Der er ikke nogen grænse for hvornår man er nød til at skifte... man kan altid vælge at beholde sit 32bit OS hvis man vil, dog er der en øvre grænse for hvor mange ram 32bit windows kan håndtere, og denne grænse er 4gb. Der hvor det begynder at blive sjovt er, at det er ikke 4gb system ram der er grænsen, det er 4gb for alt hardwere på systemet. dvs. hvis du er den lykkelige ejer af et grafik kort, med 512mb ram, så vil du max kunne have 3.5gb system ram, selvom du sætter mere i. det samme gælder hvis du har PhysX kort, eller et lydkort med ram... dvs... 4gb - den samlede ram mænge af alle andre komponenter = din maximale system ram. Under 32bit windows. Du kan dog sagtens sætte flere ram i, styre systemet vil bare ikke bruge dem.

Jeg ved ikke helt hvilke problemer det er folk har med 64bit (som nok nærmere er windows vista?), men så vidt jeg ved kan man løbe en i nogle programmer der ikke kan køre i et 64bit system. Such is life, det tager tid for alle at komme med op på vognen, og det er kun at forvente at der vil være lidt knas i starten. Jeg vil dog sige, jeg kender en del der har 64bit xp/vista og ikke siger noget om problemer med det, ud over lidt problemer med program installationer af programmer der ikke er geared til 64.

Syentes også det er værd at nævne at der er også en del fordele at hente ved at skifte til 64bit. Ikke mindst at det har større potentiale rent preformance messigt, når man køre programmer der er optimeret til det. Det er også værd at huske, at man jo nok planlægger at have sin computer i en år række, og jo mere tid der går, jo færre problemer, og jo flere fordele vil der være ved at have et 64bit OS.

Fluse
Avatar billede blurb Nybegynder
18. januar 2008 - 01:16 #8
ja jeg overvejer faktisk også at køre 64 bit :)
Mht. til forskellen mellem CL5 g CL4 fandt jeg ud af at det ikke altis er den laveste fællesnævner der gælder :

CAS Latency only specifies the delay between the request and the first bit. The clock speed specifies the latency between bits. Thus, when reading bursts of data, a higher clock speed can be faster in practice, even with a worse CAS Latency. For example, consider a 133 MHz CL3 device (7.5 ns per cycle, 3 cycles request latency) versus a 100 MHz CL2 device (10.0 ns per cycle, 2 cycles request latency). The first bit would be available after 22.5 ns (7.5 ns * 3) on the CL3 device and after 20.0 ns (10.0 ns * 2) on the CL2 device, demonstrating the benefit of a lower CAS latency. However when reading a burst of even 4 bits, the higher clock speed wins: 45.0 ns (7.5 * 3 latency + 7.5 * 3 bits after the first) versus 50.0 ns (10.0 * 2 latency + 10.0 * 3 bits after the first).

Iøvrigt så har jeg svært ved at finde ud af det med temperaturer da du nævnte at hyperx har heat spreaders...betyder det så at value'ne så vil belastes endnu mere, og hvornår er der brug for ram-kølere
Avatar billede fluse Nybegynder
18. januar 2008 - 16:53 #9
Hvis man har forskællige typer ram siddene i et bundkort er det ALTID den langsommeste af de, der sætter hastighedden. no matter what.

Det der referres til i den text du skriver er forskællen mellem CL på ram der har ikke har den samme frekvens. hvis du har 2 pc2-6400 og den ene er CL4 og den anden er CL5 så er CL4 Hurtigere. lad os så sige, du har en pc2-3200 CL4 og en pc2-6400 CL5 så er CAS latency på pc2-6400 MEGET mindre end på pc2-3200.

Det kommer sig af, at CAS latency er defineret i clock slag. CL5 = den bruger 5 clock slag. Dvs... Hvis du har 2 ram blokke... en på 400mhz CL3 og en på 800mhz CL6 så har de effectivt den samme CAS latency. håber det giver megning. :)

Heat spreaders betyder blot at ramne ikke bliver lige så varme, de er dog lagt fra nødvendige. Hvis de var ville alle ram jo have dem ;)

Fluse
Avatar billede peet-49 Novice
07. februar 2008 - 10:05 #10
??
Avatar billede peet-49 Novice
01. marts 2008 - 08:01 #11
????????