Avatar billede preben73 Nybegynder
14. juni 2001 - 12:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Windows2000 server som Terminal server

Jeg er interesseret i at oprette et netværk bestående af thin clients og en terminal server. Jeg har Win2000server på serveren, og win95 på 12 workstations. Kan win2000server fungere som terminalserver og hvordan sætter jeg softwaren op?

Venligst PB
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2001 - 12:25 #1
Installere den fra MS sider, og konfigurerer den. Jeg bruger tsweb, det virker fortrindelig. Sidder p.t. i århus og betjener min maskine i Skanderborg ;o)
Avatar billede darklord Nybegynder
14. juni 2001 - 23:00 #2
Uhauha - først skal du have installeret Terminal Services (ctrlpanel->add/remove programs/windows components->Terminal Services.

Kharder har nok brugt Terminal Services i \"Administrative mode\" - men du skal i stedet bruge \"Application server mode\" (ellers kan man kun få 2 brugere på ad gangen).

Hvis du skal have mere end 2 brugere på, skal du også have en licens-service kørende på en w2k-server i dit netværk - ellers kan klienterne ikke komme på efter 3 mdr! (w2000-klienter kan dog godt, idet de indeholder en terminallicens).

tsweb virker ikke godt efter min overbevisning - men det er et holdningsspørgsmål, tror jeg. Jeg foretrækker at installere terminalklienten på alle klientmaskiner.
(del mappen \"C:\\WINNT\\system32\\clients\\tsclient\" og hent den derfra - brug win32-versionen til Win9x).

Du kan ikke regne med at alle applikationer bare virker i et terminalmiljø.

For det første må du ALDRIG installere applikationer når der er brugere på systemet.

Det kan du gardere dig mod således:
1. Start en kommandoprompt og skriv \"change logon /disable\"
2. Check \"Terminal Services Manager\". Sørg for at alle brugere er væk (send dem en msg og bed dem logge af - dem, der er på smider du bare af).
3. Installer applikationen gennem \"ctrlpanel->add/remove programs->add new programs->cd or floppy\".
4. Når installationen er færdig, skal du i en kommandoprompt skrive \"change logon /enable\".

Men husk: Du kan _bestemt_ ikke regne med at alle applikationer sådan bare virker. Normalt er det kun dem fra større leverandører, der kan bruges.

\"garageprogrammer\" kræver ofte en masse fedteri - typisk noget med kopiering af forskellige filer til brugernes egne Windowsmappe i deres home-drev.

Og undgå for øvrigt grafiktunge programmer.

Hvis du for øvrigt skal bruge Win2000 SP2 bør du lægge den på inden du installerer den første klient.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2001 - 23:13 #3
jeg har brugt tsweb og der kan man tilslutte mange brugere. ;o)
Avatar billede darklord Nybegynder
15. juni 2001 - 06:47 #4
Har du brugt tsweb i mere end 3 måneder?
Der udstedes nemlig midlertidige licenser hvis man ikke har installeret en licensserver, eller hvis der ikke er nok licenser i denne.

Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, hvordan licenstildelingen sker, når man kører over tsweb, men der er under alle omstændigheder et generelt licensspørgsmål - jeg kan forestille mig, at det er til business use, når man har 12 klienter - og så bør licensspørgsmålet være i orden.
Avatar billede darklord Nybegynder
15. juni 2001 - 06:48 #5
åh forresten kan de 3 måneder omgås ved at stille på uret på terminalserveren ;)
Avatar billede darklord Nybegynder
18. juni 2001 - 18:17 #6
Og forresten - hvis du vil \"fjernstyre\" brugere - altså kigge med og evt. foretage taste-/museinput i deres session, skal du også selv være logget på i en terminalsession.

Altså: Du logger på terminalserveren med klienten - som en administrator.

Start Terminal Services Manager - find din server, højreklik på brugeren og vælg \"remote control\". Vælg nu en tastekombination - fx \"ctrl-0\" (ctrl-nul) og klik på knappen (\"ok\" eller \"fortsæt\" eller sådan noget) - nu kan du se brugerens skærm og selv bevæge mus/taster.
Godt, når man er en større virksomhed, og man skal supporte brugerne :)

Held og lykke med projektet.
Avatar billede preben73 Nybegynder
18. juni 2001 - 23:35 #7
Til Darklord og andre der har svaret.

Mange tak for de hurtige svar, jeg vender sikkert tilbage når jeg skal til at sætte det hele op.

MVH
Preben
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2001 - 08:43 #8
Det kommer an på hvordan du installerer, hvis du ikke skal bruge over 5 klienter, så er det ikke noget problem med midlertidig.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2001 - 08:46 #9
Der er nemlig 2 måder at installere dette på, og derved er det ikke midlertidig lisens. Men ok du kan så ikke logge flere end 5 klienter på serveren. Endvider er det også et spørgsmål hvilken serveversion du kører, om det er en 5 - 10 eller 25 klient version.
Avatar billede darklord Nybegynder
04. juli 2001 - 07:59 #10
Tænker du på \"Administrative Mode\" og \"Application Server Mode\"?
Førstnævnte giver adgang til 2 samtidige klienter uden licens - men der er jo flere, der skal benytte systemet her....
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2001 - 11:54 #11
De skal da ikke alle være administratorer?
Avatar billede darklord Nybegynder
04. juli 2001 - 22:21 #12
Nejnejnej, men det hedder bare \"Administrative Mode\" - hovedformålet med dette mode er, at administratorer kan logge ind på servere og administrere :) altså konfigurere, foretage ændringer eller hvad de nu måtte kunne finde på.

Almindelige brugere kan også sagtens logge på serveren i \"Administrative Mode\" - men der kan bare højst være 2 på ad gangen - hvad enten det er administratorer eller brugere.

Der skal sættes en rettighed til at logge på - men jeg må indrømme, at jeg ikke kan huske, om det bare er nok at give brugeren rettighed i User Manager (for et NT4-domæne eller et Windows 2000 Mixed Mode) eller i Active Directory Users and Computers (For et Windows 2000 Native Mode-domæne), eller om man også skal give rettigheden \"Log on locally\" og evt. andre.

Her bør man nok ty til nogle MS Whitepapers, ligesom der også findes nogle ret gode TechNet-artikler, der beskriver konceptet.