Avatar billede morf4r Nybegynder
10. januar 2008 - 14:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Web service - RMI - RPC

Jeg står og skal forklare forskellene på Web service, RMI og RPC.

RPC (Remote Procedure Call) er en netværksprotokol som gør at man kan kalde noget kode på en anden computer.

RMI (Remote Method Invocation) - Java's svar på RPC

Web services - det samme, brugt mest i .NET?

En der (på dansk :)) kan forklare forskellene i korte træk?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2008 - 15:05 #1
RPC = koncept uafhaengig af teknologi og protokoller

RMI = Java specifik binary protokol

Remoting = .NET specifik binary protocol

Web Service = principielt bare RPC via web teknologi men i praksis ofte SOAP/HTTP som
er en teknologi neutral (Java, .NET, C, Python, PHP etc.etc.) XML baseret protocol
Avatar billede morf4r Nybegynder
10. januar 2008 - 15:30 #2
Hvornår vil man bruge RPC? (Hvis det ikke bare er begrebet)

fordi som jeg ser det er RPC bare selve begrebet i at kunne kalde noget kode på en anden computer, hvor RMI så er Java's svar. Hvad er Web Services så? du skriver "via. web teknologi". Jeg er klar over at Web Services for det meste kommunikere via SOAP/HTTP men hvorfor bruge andet end Web Service (f.eks. RMI) hvis den kan det hele?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2008 - 15:33 #3
RPC er bare begrebet.

Binaere protokoller som RMI og Remoting er hurtigere end XML baserede protokoller.
Avatar billede morf4r Nybegynder
10. januar 2008 - 15:37 #4
Okay, tak
Nu jeg lige har fat i web services alligevel kan du måske om dette er sandt:

Når man vil kalde en web service, kan man gå igennem en UDDI (som lidt kan sammenlignes med de gule sider over web services, altså en samling af web services).
Herfra kommer man ned til web servicen som bliver beskrevet af en WSDL.
til sidst kommunikere de via SOAP/HTTP.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2008 - 15:52 #5
UDDI var en ide som ingen valgte at bruge. Ikke specielt interessant idag.

Ja. WSDL XML er en beskrivelse af web servicens API. SOAP XML bruges til selve kaldet.
Avatar billede morf4r Nybegynder
10. januar 2008 - 15:54 #6
Tak for svarene, smid et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2008 - 16:02 #7
kommer her