Avatar billede sbruun Nybegynder
06. januar 2008 - 01:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk oprettelse af tekst fra database

Jeg sidder og leger med en simpel gæstebog i asp.net, og er røget ind i følgende problem:
Jeg vil gerne hente tekst ud fra min database (eksempelvis de seneste 10 indlæg) og arrangere det på en pæn måde. Jeg vil gerne være istand til at få vist navn, mailadresse, meddelse, osv... Jeg vil ligeledes gerne kunne benytte css til at formatere de data jeg får ud på siden. Jeg har altså fat i data fra databasen, og kan håndtere dem på c# siden, men hvordan får jeg smartest de små tekst bider ud på selve siden Guestbook.aspx?
Jeg begyndte at rode med dynamisk oprettelse af labels, men dem kan jeg vel ikke formatere vha. css? Jeg mangler hjælp til at komme det sidste skridt?

/Simon
Avatar billede softspot Forsker
06. januar 2008 - 01:14 #1
Du kan prøve at kigge på en repeater-kontrol. Her kan du vise datasæt som har samme layout. Du har rimelig frihed til at formatere data indenfor hvert element og du kan vælge at lave forskellige templates til hver anden række, hvis du skulle have behov for dette. Du kan naturligvis kode dig til større frihed, men det lyder ikke til at det er den løsning du søger...
Avatar billede sbruun Nybegynder
06. januar 2008 - 01:30 #2
Jeg kunne godt tænke mig noget mere frihed, istedet for bare at hive en kontrol over. Dog dermed ikke sagt, at det ikke er den løsning jeg vil ende med at bruge. Men hvis jeg har tænkt mig at kode mig ud af problemerne, hvad er så vejen frem?
Avatar billede softspot Forsker
06. januar 2008 - 01:44 #3
Med mindre du har tænkt dig at lave et total flydende layout, hvor de forskellige indlæg skal placeres tilfældigt rundt omkring på skærmen (selv her tror jeg faktisk en repeater kan hjælpe dig!), så er der vel ikke nogen grund til at gøre tingene mere komplicerede end allerhøjst nødvendigt...?

En label bliver blot renderet som et span-element, så det kan du style på samme måde som alle andre HTML-elementer.

Har du erfaring med at bruge en repeater?
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
07. januar 2008 - 16:45 #4
Bare for at supplere så er jeg med på softspot's hold. Repeater eller DataGrid er den klart nemmeste tilgang til sådan en problemstilling. De er nemme at håndtere og har en håndfuld gode features du kan lege med senere, fx. paging og sortering.
Avatar billede softspot Forsker
07. januar 2008 - 16:58 #5
Lige nøjagtig repeateren har vist ikke paging og sortering (såvidt jeg har forstået), men det kan man vel lave på sin datasource...(?)
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
08. januar 2008 - 11:41 #6
Korrekt repeater har ikke indbygget samme paging som DataGrid. Men det er rimelig simpelt at udvide den.
Fx som denne artikel beskriver: http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/081804-1.aspx
Avatar billede sbruun Nybegynder
16. januar 2008 - 20:14 #7
tak til jer begge. Jeg er lidt langsom til at få lukket spørgsmålet, men en repeater viste sig at være præcis det jeg ledte efter. softspot er velkommen til at svare!

/Simon
Avatar billede softspot Forsker
03. april 2008 - 12:22 #8
Undskyld! Jeg havde ikke fanget den sidste kommentar, men du får et svar her :)
Avatar billede softspot Forsker
15. oktober 2008 - 06:05 #9
Tak for point :-)