Avatar billede leviking Nybegynder
05. januar 2008 - 04:11 Der er 9 kommentarer

Tekstfelt der udvider sig dynamisk - hvordan?

Hej,

Jeg ønsker at konstruere et tekstfelt på en linje, der udvider sig i takt med, at teksten kræver flere linjer.

Følgende grafik viser, hvad jeg vil opnå:

http://img46.imageshack.us/img46/408/textexpansionhn1.jpg

Det skal bruges på en side med mange inputfelter, og derfor kan jeg af pladshensyn ikke bruge standard multiline formelementer. Og hvis jeg bruger singlelines - ja så skriver man lange beskrivelser i singleline felter - hvilket ikke er god latin. Derfor er jeg ude efter denne løsning, som jeg håber der findes en (dhtml?) løsning på.

På forhånd tak for svar
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2008 - 00:18 #1
<ole>

Det bliver en frygtelig bøvlet løsning, der bliver vanskelig at lave crossbrowser. Prøv i stedet at finde en løsning, der passer til teknologien  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede leviking Nybegynder
07. januar 2008 - 10:54 #2
Det var også min egen umiddelbare fornemmelse.

Min umiddelbare løsning indtil videre er blot at lave en 2-line multiline med et stylesheet der har tilstrækkelig lille font.

Forresten skal du altså afslutte med et </ole> hvis du starter med det!
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2008 - 22:29 #3
Nope ... det er OBML  ;o)
Avatar billede leviking Nybegynder
10. marts 2008 - 13:00 #4
Hej igen ole.

Faktisk gør Facebook dette. Tag en besked i din inbox og tryk reply. Når du kommer ned over et vist antal linjer har multi-linen lige præcis den opførsel, jeg er ude efter.

JS koden er bare smurt sammen med alle mulige andre behaviors, jeg ikke skal bruge... Pfff...
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2008 - 14:32 #5
Nu er jeg jo gammel nok til at kunne huske DDR og Stasi, og kunne derfor aldrig forestille mig at oprette en Facebook profil  =)
Avatar billede leviking Nybegynder
10. marts 2008 - 14:53 #6
Haha. Det virker faktisk. Jeg vil prøve at benchmarke det.

Kan man give sig selv point?
Avatar billede ejldk Nybegynder
10. marts 2008 - 14:58 #7
ja, lav et svar og accepter det
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2008 - 17:31 #8
Problemet er såmænd ikke så stort i FF og IE, men i Opera kan man ikke aftaste, hvor højt indholdet er i et tekstfelt - hvorfor denne kode ikke virker i Opera:

<script type="text/JavaScript">
function foo(oTxt) {
    if (oTxt.scrollHeight>oTxt.clientHeight) oTxt.style.height = oTxt.scrollHeight + "px";
}
</script>

<textarea style="width:300px;display:block;overflow:hidden;font:13px tahoma,sans-serif"
    onkeydown="foo(this)" onkeyup="foo(this)"></textarea>
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2008 - 17:32 #9
- og du behøver i øvrigt ikke 'display:block;'  ;o)