Avatar billede jannek_ek Nybegynder
03. januar 2008 - 18:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

reservere bestemt plads i ramne

Jeg er meget sikker på at jeg har en ramfejl på plads 0x0e42a1a0. Mit spørgsmål er derfor om det ikke er muligt at lave et lille program, der går ind og reservere lige præcis den plads, så windows ikke finder på at lade et andet program bruge den?

Jeg har mest skrevet java, og kun ganske lidt c++, så jeg har ingen anelse om hvordan man fikser det.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2008 - 19:33 #1
Det er faktisk ikke nemt.

Problemet er forskellen paa virtuelle og fysiske adresser.

De fysiske adresser er adresserne i RAM.

De virtuelle adresser er adresserne som programmern ser.

Hvis vi nu antager 32 bit Windows saa er adresser strukturen saaledes at:
- alle processer/programmer har sine egne virtuelle adresser 0x0000000-0x7FFFFFFF
- alle deler de virtuelle adresser 0x80000000-0xFFFFFFFF

Eksempel:

foo.exe:
  virtuel adresse 0x00000100 -> fysisk adresse 0x0000000
  virtuel adresse 0x90000100 -> fysisk adresse 0x0000100

bar.exe:
  virtuel adresse 0x00000100 -> fysisk adresse 0x0000200
  virtuel adresse 0x90000100 -> fysisk adresse 0x0000100

Hvis du har ret i din hypotese om at du har en RAM fejl paa den fysiske adresse
0x0e42a1a0, saa hjaelper det ikke noget at et program forsoeger at bruge den
virtuelle adresse 0x0e42a1a0.

Du skal ind og rode meget dybt i Windows's helt centrale dele for at markere
en fysisk adresse som vaerende i brug.

Interessant problem stilling.

Men nemmere og billigere at koebe en ny RAM klods.
Avatar billede jannek_ek Nybegynder
03. januar 2008 - 22:02 #2
nå det lyder umiddelbart bare som om at min computer er ved at gå i stykker :( men mange tak for hjælpen anyways... og bare smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2008 - 02:53 #3
Hvis du er helt sikker på at det er en fysisk adresse der altid giver fejl, så er
det nok en HW fejl.

Men hvorfor er du det ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2008 - 02:54 #4
Og et svar.
Avatar billede jannek_ek Nybegynder
04. januar 2008 - 06:42 #5
det var jeg heller ikke, men efter jeg fjernede min ældste ramblok, har der ikke været nogle problemer.
Avatar billede martinbk Nybegynder
05. januar 2008 - 14:05 #6
et lille tip kunne være at hente en iso fra http://www.memtest86.com/ og kører den på din ramklods
Avatar billede jannek_ek Nybegynder
05. januar 2008 - 17:31 #7
den har jeg prøvet. Den fandt ingen fejl, men jeg læste i en anden tråd her på eksperten, at en med et tilsvarende problem også havde klaret sig igennem memtest uden fejl, men fandt fejl da han testede med et andet program.. Jeg kan desvære ikke finde en reference :(